Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

24/11/2010

Sekret idealnego uśmiechu na zdjęciu

Eksperyment przeprowadzony przez firmę Nikon pokazał, że słowo „marmolada”, którego używa się w Polsce, zachęcając fotografowane osoby do uśmiechania się, nie jest wystarczająco skuteczne – bardziej efektowny uśmiech mają na zdjęciach osoby, które mówią jak Francuzi: „ouistiti” [łi-sti-ti]. Porównanie zwrotów stosowanych w 26 europejskich krajach pozwoliło wskazać pięć z nich, które pomagają uzyskać idealny uśmiech na zdjęciu. Polska „marmolada” znalazła się w tym zestawieniu na miejscu czwartym.

W eksperymencie przeprowadzonym przez firmę Nikon  z okazji wprowadzenia do sprzedaży nowych aparatów kompaktowych Nikon COOLPIX – S5100, S1100pj, P7000 oraz S80, fotografowano modelkę podczas wypowiadania stosowanych w różnych krajach europejskich zwrotów, pomagających uzyskać na zdjęciach idealny uśmiech. Wykonywano pięć ujęć, dzięki czemu można było uchwycić ich dokładny wpływ na uśmiech modelki. Eksperyment nadzorował Tim Bowen, angielski lingwista i ekspert zajmujący się kwestiami dykcji, który czuwał nad poprawną wymową wszystkich zwrotów. Otrzymane zdjęcia  przeanalizował zaś uznany duński fotograf portrecista – Peter Skjold Petersen – który wybrał „najskuteczniejsze” dla pięknego uśmiechu zwroty.

Pierwsze miejsce zajęło słowo „ouistiti”, oznaczające „małą małpkę” – zwrot stosowany we Francji. „Będąc fotografem portrecistą, zawsze staram się znaleźć sposób na zachęcenie fotografowanej osoby do szerokiego, swobodnego uśmiechu, podkreślającego rysy twarzy i nadającego blasku spojrzeniu. Po porównaniu wyników pochodzących ze wszystkich krajów uznałem, iż zestaw zdjęć ukazujących francuski zwrot „ouistiti” jest w tym zakresie bardzo skuteczny. Słowo to pomaga również umieścić język za zębami, co zapewnia lepsze zdjęcie” – wyjaśnił Petersen.


„OUISTITI” — [łi-sti-ti]
Foto: Daniel Kennedy (Nikon D3X).

„Dla porównania, polskie słowo „marmolada” nie daje tak szerokiego uśmiechu, gdyż wiele sylab powoduje wysuwanie do przodu ust i warg oraz zakrycie zębów, co zmniejsza szanse na wyraźny i duży uśmiech. Jednak słowo to kończy się dźwiękiem „a”, zapewniającym miły i naturalny wygląd. Podsumowując, polskie słowo znalazło się na czwartym miejscu w Europie” – dodał Petersen.


„MARMOLADA” — [mar-mo-la-da]
Foto: Daniel Kennedy (Nikon D3X).

Komentując wyniki, Tim Bowen z Akademii Szkoleń Lingwistycznych Pilgrims Ltd w Wielkiej Brytanii, powiedział: „Interesującym jest, że można zauważyć różnice regionalne widoczne na zdjęciach zrobionych podczas wypowiadania tych zwrotów. Języki uważane za „romantyczne”, takie jak hiszpański, francuski czy włoski, dawały wyraźne, szczęśliwe uśmiechy, podczas gdy zwroty pochodzące z państw leżących na wschodzie, takich jak Rumunia czy Łotwa, zapewniały bardziej zmysłowy wyraz twarzy”.

Porady fotografa Petera Skjold Petersena pozwalające na zrobienie idealnego zdjęcia:

Wyjątkowe okazje:
•    Zrób zdjęcia w klasycznych pozach, ale też kilka w nieco innych – spróbuj wykonać zdjęcia, np. leżąc na brzuchu – w ciekawy sposób zmienia to perspektywę.
•    Zawsze zapytaj fotografowaną osobę, jak chce wyglądać na zdjęciu – ważne jest, by model czuł się częścią zdjęcia. Osoby szczęśliwe i zrelaksowane, swobodnie myślące o pozowaniu, będą wyglądały naturalniej i będą się częściej uśmiechały.
•    Pomyśl o świetle i cieniu – jeśli świeci słońce, spróbuj zrobić zdjęcie nie w bezpośrednim świetle słonecznym, a w cieniu drzewa – wyraz twarzy fotografowanej osoby będzie wtedy zrelaksowany. W przypadku słabego oświetlenia, funkcje dostępne w aparatach COOLPIX, takiej jak D-lighting czy przeciwdziałanie rozmyciu obrazu pomogą uzyskać wyraziste zdjęcie


Zdjęcia grupowe:

•    Jednym z najtrudniejszych zadań podczas fotografowania grupy jest sprawienie, by wszyscy spojrzeli w obiektyw i jednocześnie zrobili ładną minę. Upewnij się więc, że wszyscy Cię widzą i słyszą – zachęć, by na raz powiedzieli jedno słowo, np. marmolada lub spróbuj ich rozśmieszyć. Wykonaj kilka zdjęć, aby później móc wybrać najlepsze.
•    Możesz użyć specjalnych funkcji aparatów COOLPIX, by zdjęcia grupowe były jeszcze bardziej udane, takich jak Zaawansowany tryb AF z priorytetem twarzy, który wykrywa 12 zarysów twarzy w kadrze i ustawia na nie ostrość.


Rowerzyści na start

Licznik Edge 520 Plus marki Garmin został przede wszystkim wzbogacony o zaawansowane funkcje nawigacyjne. Urządzenie ma teraz wgraną fabrycznie mapę Garmin Cycle Map i zapewnia szczegółowe wskazówki w czasie jazdy. Najnowszy licznik GPS nie tylko prowadzi po zaplanowanej wcześniej trasie, ale pomaga też wrócić na nią, jeżeli przypadkiem ominie się zakręt, np. podczas szybszego zjazdu. […]

Z jakich mediów społecznościowych korzystają liderzy?

97 procent polskich menedżerów używa serwisu LinkedIn. Jedna piąta jest na Facebooku i GoldenLine. Korzystanie z sieci społecznościowych pomaga im w poszerzaniu swoich wpływów. Social media kreują cyfrowych przywódców – tak wynika z badań Akademii Leona Koźmińskiego. Wyniki badań przeprowadzonych wśród ponad 200 polskich menedżerów i dyrektorów pokazują, że prawie każdy polski lider ma profil […]

Apsik! na alergię

Alergie stanowią bardzo ważny, ale często bagatelizowany problem zdrowotny. Alergiczny nieżyt nosa jest bardzo częstym schorzeniem w polskiej populacji. Ponad 14,5 mln osób w Polsce cierpi na nieżyty nosa, a ponad 8,5 mln na alergiczny nieżyt nosa. Z pomocą przychodzi m.in. kompleksowa, personalizowana aplikacja mobilna Apsik!, stworzona we współpracy z pacjentami i alergologami z Ośrodka […]

Techcity na Facebooku