Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

28/04/2015

Lokalnie czy w chmurze – jak skutecznie zabezpieczać kluczowe dane biznesowe

Każde przedsiębiorstwo niezależnie od swojej wielkości potrzebuje solidnej polityki backupu. Firmy poszukują gotowych rozwiązań, które zapewnią szybkie odzyskanie newralgicznych informacji biznesowych, utraconych w przypadku awarii sprzętu, wirusa komputerowego, błędu ludzkiego lub innej okoliczności.

Wyzwaniem staje się podjęcie decyzji o sposobie zabezpieczania danych i miejsca ich przechowywania. Jedno jest pewne – tradycyjne metody wykonywania backupu odchodzą do lamusa na rzecz innowacyjnej technologii. Firmy coraz chętniej i częściej decydują się na wybór nowoczesnych aplikacji danych. Według danych firmy Gartner Research do roku 2018, 40% organizacji poszerzy lub dokona zmiany obecnie używanego systemu służącego do tworzenia kopii zapasowej a do 2016 r. – 20% organizacji porzuci tradycyjne metody wykonywania backupu i przywracania danych.

Wybór rozwiązania
Bezpieczne przechowywanie danych oraz możliwość ich błyskawicznego przywrócenia jest obecnie kluczowym aspektem funkcjonowania przedsiębiorstw. Aby zagwarantować stały dostęp do danych oraz ciągłość ochrony (CDP) i móc ze spokojem skupić się na zarządzaniu operacyjnym w firmie, należy dokonać przemyślanego wyboru rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych. Przede wszystkim trzeba określić jaki model backupu będzie najbardziej dopasowany do indywidualnych potrzeb działalności biznesowej – czy ma być to usługa wdrożona wewnątrz firmy, czy oparta na zewnętrznych serwerach, czy ma być to kompletne rozwiązanie, gotowe do szybkiej instalacji czy wymagające budowy odpowiedniej infrastruktury. Decyzja zależy również od nakładów jakie firma może przeznaczyć na stworzenie strategii backupu w swojej strukturze. Liczy się również wybór sprawdzonego dostawcy.

jak skutecznie zabezpieczać kluczowe dane biznesowe

Backup w chmurze?
Obecnie zyskującą na popularności metodą zabezpieczania danych staje się backup online, czyli rozwiązanie „w chmurze” (cloud computing), polegające na przechowywaniu kopii zapasowych danych w wirtualnej przestrzeni na dedykowanych, zewnętrznych serwerach. Firmy decydują się na wybór tego rodzaju usługi, ponieważ nie muszą martwić się o instalację infrastruktury serwerowej. Nie ponoszą wysokich kosztów związanych z jej utrzymaniem i rozbudową. Z działu IT spada obowiązek administracji i problem przywracania danych w przypadku utraty. Wdrożenie takiej usługi jak i sama konfiguracja zwykle jest bardzo łatwa i przystępna dla każdego użytkownika. Zastosowanie backupu online w firmie w postaci gotowej usługi to także zdecydowana oszczędność czasu i zasobów, dlatego coraz chętniej sięgają po nią zarówno małe jak i duże przedsiębiorstwa. Istotną kwestią na którą należy zwrócić uwagę jest sposób ochrony danych. Często pojawiają się pytania związane z bezpieczeństwem przesyłanych i przechowywanych kopii zapasowych w chmurze. Obawy te rozwiewa m.in. zastosowanie do transmisji danych protokołu SSL. Dane też zapisywane są w nowoczesnych centrach danych w kilku lokalizacjach, dzięki czemu w przypadku awarii jednej z serwerowni, możliwy jest stały dostęp do kopii plików. Na rodzimym rynku wyróżniającym się rozwiązaniem pod względem niezawodności i bezpieczeństwa jest Backup eXpert. Aplikacja ta szyfruje dane jeszcze przed wysyłką na serwery, niemożliwym do złamania algorytmem AES 256. Co więcej – także te dane, które podlegają synchronizacji oraz te przesyłane z urządzeń mobilnych. To unikatowa cecha w skali rynku usług backupu. Dane mogą być również zabezpieczane specjalnym kluczem szyfrującym, którego zastosowanie powoduje, że tylko użytkownik ma do nich dostęp.

Bezpieczna kopia zapasowa wewnątrz firmy
Mimo tego, iż backup online posiada wiele przewag – jest rozwiązaniem łatwiejszym, szybszym, nie wymaga ponoszenia inwestycji w dodatkowych sprzęt, wciąż dla wielu przedsiębiorstw i instytucji najbardziej optymalną metodą ochrony danych jest wykonywanie backupu danych wewnątrz swojej siedziby. Wynikiem tego jest występująca nieufność do rozwiązań, w których dane przechowywane są na zewnątrz, „gdzieś w chmurze”. Firmy wolą swoje ważne pliki zabezpieczać lokalnie pomimo tego, że standardy bezpieczeństwa stosowane w centrach danych są solidniejsze i pewniejsze aniżeli te stosowane np. wewnątrz małych firm. Muszą też liczyć się z kosztami związanymi z rozbudową własnej infrastruktury IT i jej utrzymaniem.

Ciekawym rozwiązaniem, któremu warto się przyjrzeć i które nie wymaga dużych nakładów finansowych jest oprogramowanie od polskiego producenta systemów do backupu danych Opero. Nowość od tego dostawcy to Xopero, działające na dyskach sieciowych firmy QNAP. Serwery marki QNAP, to idealne miejsce do magazynowania backup-ów danych w firmie. Użytkownicy Xopero mogą więc szybko zamienić swój zwykły dysk NAS w prywatną chmurę do backupu. Wystarczy tylko za pomocą kilku kliknięć dokonać jego instalacji. Oprogramowanie Xopero umożliwia tworzenie backupów danych lokalnych. Skutecznie chroni krytyczne pliki, bazy danych, konta e-mail, środowiska wirtualne, systemy operacyjne i wiele więcej. Pozwala również synchronizować i przywracać dane w dowolnym czasie z serwerów i stacji roboczych oraz daje możliwość łatwego zarządzania kopiami zapasowymi. Wszystkie wykonywane backupy podlegają szyfrowaniu algorytmem AES 256 jeszcze na komputerze użytkownika, dzięki czemu użytkownicy mogą być pewni, że ich dane są w pełni chronione. To interesująca alternatywa na rynku, dzięki której można w wygodny i kompleksowy sposób zabezpieczyć dane ze wszystkich komputerów i serwerów w firmie.

dysk siecowy Qnap

Centralne zarządzanie backupem kluczem do sukcesu
Oczekiwania klientów wzrastają i firmy potrzebują także takich rozwiązań, które oferują możliwość kontroli nad wykonywanymi procesami backupu. To krok dalej. Potrzebą nie jest już jedynie wykonywanie zautomatyzowanego backupu, ale także możliwość kompleksowego i wygodnego zarządzania kopiami zapasowymi, szczególnie w rozbudowanych strukturach biznesowych. Xopero po zainstalowaniu na urządzeniu QNAP, staje się właśnie takim rozwiązaniem. To bezpieczny magazyn kopii zapasowych, system służący do backupu lokalnego oraz do centralnego zarządzania.

Podsumowanie
Niezależnie od stosowanego sposobu backupu w środowiskach biznesowych, należy pamiętać, że musi się on charakteryzować regularnością. Tylko wtedy proces tworzenia kopii zapasowych wewnątrz firmy, czy w chmurze, jest solidny i gwarantuje bezpieczeństwo dla każdego elementu zarządzania strategicznego firm. Wyposażenie backupu w system centralnego zarządzania, to dodatkowy atut skutecznego zabezpieczania danych, który daje wysoką kontrolę nad wykonywanymi procesami backupu.

Autor: Agata Gołębiowska (Opero.pl)


Techcity na Facebooku