Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

02/12/2015

Mózg woli obraz w UHD, dowodzą badania brytyjskich naukowców

Samsung we współpracy z brytyjskim instytutem Mindlab International przeprowadził badanie neuropsychologiczne dotyczące oddziaływania obrazu w rozdzielczości UHD na ciało i mózg człowieka. Okazuje się, że oglądanie telewizji w jakości Ultra HD jest o 38% bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD. Co więcej, oglądając nagranie po raz pierwszy, użytkownicy telewizorów UHD doświadczają o 25% więcej wrażeń w porównaniu z posiadaczami ekranów o rozdzielczości Full HD.

Autorzy badania „Screen Sensation: The Ultra HD Effect” przeanalizowali fizjologiczne aspekty oglądania telewizji na ekranach UHD w porównaniu z Full HD w celu podkreślenia korzyści płynących z technologii wdrożonych w linii telewizorów Samsung SUHD. Ekrany o rozdzielczości Full HD (określanej również jako 1080p) dostarczają ponad pięć razy więcej szczegółów obrazu niż w przypadku standardowej rozdzielczości. Z kolei telewizory obsługujące rozdzielczość Ultra High Definition (UHD) umożliwiają wyświetlanie obrazów zwierających cztery razy więcej szczegółów niż w przypadku formatu Full HD.

suhdtv_experiment_2

Uczestnicy badania, w wieku od 18 do 65 lat, zostali poddani elektroencefalografii (EEG), czyli analizie czynności mózgu poprzez podłączone do skóry głowy elektrody. Zbadano również ich reakcję elektrodermalną (EDA) oraz tętno. Badane osoby oglądały materiały z serwisu streamingowego Netflix oraz prestiżowy mecz piłki nożnej europejskiej drużyny, w obu przypadkach zarówno w formacie UHD, jak i Full HD. W celu zapewnienia bezstronności podczas badania oznaczenie marki telewizora zostało zakryte.

Wyniki badania zdecydowanie potwierdzają, że treści oglądane na telewizorach w rozdzielczości UHD są znacznie bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD ze względu na połączenie zwiększonej motywacji dążeniowej (miernik związany z dążeniem do czegoś), przetwarzania wzrokowego i wskaźnika beta (miernik związany z aktywnym myśleniem albo koncentracją). Poziom immersji („zanurzenia” w akcji) znacznie wzrastał w trakcie scen takich jak jazda kolejką górską w parku rozrywki, zakup nowego produktu czy wyjście na randkę.

Uczestnicy badania doznawali o 25% więcej wrażeń podczas oglądania materiałów na telewizorach SUHD po raz pierwszy. Badane osoby szybciej reagowały na to, co dzieje się na ekranie, były bardziej uważne i skoncentrowane. To dobra wiadomość dla fanów kina akcji, którzy podczas oglądania ulubionych filmów chcą doznawać większych emocji. W przypadku oglądania tych samych treści po raz drugi lub trzeci, osoby korzystające z ekranów UHD zwracały na nie o 29% większą uwagę niż ci, którzy oglądali je na ekranach Full HD. Co więcej, ich uwagę znacznie bardziej przyciągały treści na ekranach UHD w porównaniu z ekranami Full HD (zaobserwowano 20-procentową różnicę).

(RED)


Jest szansa na spotkanie z Robertem Lewandowskim

Fani Roberta Lewandowskiego mają niepowtarzalną szansę, aby spotkać się ze swoim idolem i obejrzeć na żywo mecz ligowy z jego udziałem. Wystarczy wziąć udział w konkursie Huawei – zakupić najnowszy smartfon P20 lub P20 Pro i zrobić zdjęcie przedstawiające swój sposób na kibicowanie biało – czerwonym z telefonem. 10 zwycięzców, wyłanianych co tydzień, otrzyma podwójne […]

Jest nowy ultrabook z serii Huawei MateBook D

Ekran Full HD o przekątnej 15.6” oraz minimalistyczna obudowa wyróżniają najnowszy ultrabook Huawei MateBook D. Zaprojektowany z myślą o klientach indywidualnych i biznesowych, którzy lubią pracować w dobrym stylu. Na polskim rynku Huawei MateBook D 15.6” będzie dostępny w dwóch wariantach. Pierwszy oferuje bardzo szybki i bezgłośny dysk SSD o pojemności 256 GB oraz układ […]

RODO a ochrona dzieci w internecie

Co dziesiąty polski internauta to małoletni w wieku od 7 do 14 lat – wynika z informacji podanej przez firmę Polskie Badanie Internetu. Aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w wirtualnym świecie, opiekunowie muszą się mierzyć z wieloma wyzwaniami, RODO wychodzi im naprzeciw regulując kwestie ochrony danych osobowych w Internecie osób poniżej 16 roku życia. Obostrzenia dotyczą […]

Techcity na Facebooku