Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

24/11/2010

Sekret idealnego uśmiechu na zdjęciu

Eksperyment przeprowadzony przez firmę Nikon pokazał, że słowo „marmolada”, którego używa się w Polsce, zachęcając fotografowane osoby do uśmiechania się, nie jest wystarczająco skuteczne – bardziej efektowny uśmiech mają na zdjęciach osoby, które mówią jak Francuzi: „ouistiti” [łi-sti-ti]. Porównanie zwrotów stosowanych w 26 europejskich krajach pozwoliło wskazać pięć z nich, które pomagają uzyskać idealny uśmiech na zdjęciu. Polska „marmolada” znalazła się w tym zestawieniu na miejscu czwartym.

W eksperymencie przeprowadzonym przez firmę Nikon  z okazji wprowadzenia do sprzedaży nowych aparatów kompaktowych Nikon COOLPIX – S5100, S1100pj, P7000 oraz S80, fotografowano modelkę podczas wypowiadania stosowanych w różnych krajach europejskich zwrotów, pomagających uzyskać na zdjęciach idealny uśmiech. Wykonywano pięć ujęć, dzięki czemu można było uchwycić ich dokładny wpływ na uśmiech modelki. Eksperyment nadzorował Tim Bowen, angielski lingwista i ekspert zajmujący się kwestiami dykcji, który czuwał nad poprawną wymową wszystkich zwrotów. Otrzymane zdjęcia  przeanalizował zaś uznany duński fotograf portrecista – Peter Skjold Petersen – który wybrał „najskuteczniejsze” dla pięknego uśmiechu zwroty.

Pierwsze miejsce zajęło słowo „ouistiti”, oznaczające „małą małpkę” – zwrot stosowany we Francji. „Będąc fotografem portrecistą, zawsze staram się znaleźć sposób na zachęcenie fotografowanej osoby do szerokiego, swobodnego uśmiechu, podkreślającego rysy twarzy i nadającego blasku spojrzeniu. Po porównaniu wyników pochodzących ze wszystkich krajów uznałem, iż zestaw zdjęć ukazujących francuski zwrot „ouistiti” jest w tym zakresie bardzo skuteczny. Słowo to pomaga również umieścić język za zębami, co zapewnia lepsze zdjęcie” – wyjaśnił Petersen.


„OUISTITI” — [łi-sti-ti]
Foto: Daniel Kennedy (Nikon D3X).

„Dla porównania, polskie słowo „marmolada” nie daje tak szerokiego uśmiechu, gdyż wiele sylab powoduje wysuwanie do przodu ust i warg oraz zakrycie zębów, co zmniejsza szanse na wyraźny i duży uśmiech. Jednak słowo to kończy się dźwiękiem „a”, zapewniającym miły i naturalny wygląd. Podsumowując, polskie słowo znalazło się na czwartym miejscu w Europie” – dodał Petersen.


„MARMOLADA” — [mar-mo-la-da]
Foto: Daniel Kennedy (Nikon D3X).

Komentując wyniki, Tim Bowen z Akademii Szkoleń Lingwistycznych Pilgrims Ltd w Wielkiej Brytanii, powiedział: „Interesującym jest, że można zauważyć różnice regionalne widoczne na zdjęciach zrobionych podczas wypowiadania tych zwrotów. Języki uważane za „romantyczne”, takie jak hiszpański, francuski czy włoski, dawały wyraźne, szczęśliwe uśmiechy, podczas gdy zwroty pochodzące z państw leżących na wschodzie, takich jak Rumunia czy Łotwa, zapewniały bardziej zmysłowy wyraz twarzy”.

Porady fotografa Petera Skjold Petersena pozwalające na zrobienie idealnego zdjęcia:

Wyjątkowe okazje:
•    Zrób zdjęcia w klasycznych pozach, ale też kilka w nieco innych – spróbuj wykonać zdjęcia, np. leżąc na brzuchu – w ciekawy sposób zmienia to perspektywę.
•    Zawsze zapytaj fotografowaną osobę, jak chce wyglądać na zdjęciu – ważne jest, by model czuł się częścią zdjęcia. Osoby szczęśliwe i zrelaksowane, swobodnie myślące o pozowaniu, będą wyglądały naturalniej i będą się częściej uśmiechały.
•    Pomyśl o świetle i cieniu – jeśli świeci słońce, spróbuj zrobić zdjęcie nie w bezpośrednim świetle słonecznym, a w cieniu drzewa – wyraz twarzy fotografowanej osoby będzie wtedy zrelaksowany. W przypadku słabego oświetlenia, funkcje dostępne w aparatach COOLPIX, takiej jak D-lighting czy przeciwdziałanie rozmyciu obrazu pomogą uzyskać wyraziste zdjęcie


Zdjęcia grupowe:

•    Jednym z najtrudniejszych zadań podczas fotografowania grupy jest sprawienie, by wszyscy spojrzeli w obiektyw i jednocześnie zrobili ładną minę. Upewnij się więc, że wszyscy Cię widzą i słyszą – zachęć, by na raz powiedzieli jedno słowo, np. marmolada lub spróbuj ich rozśmieszyć. Wykonaj kilka zdjęć, aby później móc wybrać najlepsze.
•    Możesz użyć specjalnych funkcji aparatów COOLPIX, by zdjęcia grupowe były jeszcze bardziej udane, takich jak Zaawansowany tryb AF z priorytetem twarzy, który wykrywa 12 zarysów twarzy w kadrze i ustawia na nie ostrość.


Finfinder.pl – pierwsza w Polsce wyszukiwarka ofert finansowania dla firm

Finfinder.pl jest nowym finansowym startupem na polskim rynku. To jedyna tak kompleksowa wyszukiwarka produktów finansowych dla rodzimych przedsiębiorstw. Finfinder.pl prezentuje ofertę blisko 60 polskich instytucji finansowych. Rynek finansowania firm jest o wiele bardziej złożony niż rynek dedykowany konsumentom. Ten ostatni sprowadza się głównie do pożyczek, kredytów hipotecznych oraz ofert powiązanych z rachunkami i kartami płatniczymi. […]

Głosowa obsługa aplikacji Moje ING

ING Bank Śląski jako pierwszy bank umożliwia użytkownikom aplikacji mobilnej Moje ING głosową obsługę wybranych funkcji, przy pomocy Asystenta Google. Korzystając z Asystenta można zapytać aplikację o saldo, kod BLIK i zlecić wykonanie szybkiego przelewu między rachunkami użytkownika. Głosowe uruchomienie Mojego ING mobile odbywa się z wykorzystaniem Asystenta Google. Funkcje głosowe są dostępne na ekranie, […]

Prawie trzy czwarte ruchu internetowego jest zaszyfrowane

W 2018 roku zaszyfrowany ruch stanowił aż 72% całkowitego ruchu internetowego – to niemal 20% więcej niż rok wcześniej. Z jednej strony jest to bardzo pozytywne zjawisko, dzięki któremu zainicjowane transakcje, procesy i dane można z łatwością i bezpiecznie przesyłać tam, gdzie są potrzebne. Z drugiej, tworzy ono wyzwania przy wykrywaniu zagrożeń, utrudniając monitorowanie i […]

Techcity na Facebooku