Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

15/07/2015

Czym jest druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy, nazywany także lateksowym drukiem cyfrowym lub także solwentowym to nowoczesna technologia, która znajduje zastosowanie podczas produkcji form drukowanych na papierze folii i materiale banerowym. Przy pomocy tej techniki tworzy się najczęściej takie elementy, jak plakaty, szyldy, tablice, banery reklamowe, tablice czy materiały reklamowe do zagospodarowania powierzchni billboardów, materiały do kasetonów, stojaków, roll-up’ów. 

Różne techniki druku wielkoformatowego

Drukarnie oferują swoim klientom do wyboru kilka technik cyfrowego druku wielkoformatowego, które można stosować w reklamie zewnętrznej i wewnętrznej. Aby wybrać tę właściwą, trzeba dokładnie znać końcowe przeznaczenie  konkretnego elementu. Musimy więc wiedzieć, gdzie będzie on docelowo stał – w pomieszczeniu, czy na zewnątrz, gdzie będą oddziaływały na niego chociażby warunki atmosferyczne. Trzeba wiedzieć, że inaczej wygląda drukowanie materiałów na banery, billboardy oraz plandeki samochodów dostawczych i ciężarowych, a zupełnie inaczej na naklejki, plakaty oraz roll-up’y.

Mild solvent

Mild solvent to inaczej wielkoformatowy druk solwentowy miękki, zwany również  precyzyjnym. Technologia ta opiera się na użyciu solventów tak zwanych miękkich, dzięki czemu uzyskuje się wyższe rozdzielczości niż w przypadku techniki solventu twardego, która opisana jest poniżej. Tutaj mamy do czynienia z fotograficzną jakością druku – od 720 dpi do 1440 dpi, odwzorowującą nawet najdrobniejsze szczegóły. Jest to druk z prawie niewidocznym rastrem oraz bardzo małą kroplą.

Zaletą tego typu druku jest odporność na działanie warunków atmosferycznych, w tym skrajnie wysokich i niskich temperatur. Wadą jest natomiast ograniczona odporność na ścieranie oraz długotrwałą ekspozycję zewnętrzną, zwłaszcza na wysokie promieniowani UV, dlatego zaleca się w tym przypadku stosowanie laminacji ochronnej.

druk wielkoformatowy

Metodę tę stosuje się zwykle wtedy, gdy zadrukowany element ma pojawić się na przykład w prestiżowych miejscach i oglądany będzie z niewielkich odległości. Wtedy kluczowe znaczenie ma wysoka jakość wydruku. Są to: nalepki, naklejki wypukłe oraz stickery i plomby gwarancyjne, ekspozytory, trybunki degustacyjne, małogabarytowe tablice informacyjne i reklamowe, plakaty wielkoformatowe, szyldy firmowe, ścianki wystawiennicze i informacyjne, wystawy sklepowe, systemy szybkiej prezentacji (np. roll-up, x-baner), reklamach magnetyczne i podłogowe, reklamy precyzyjne na pojazdach małogabarytowych, wewnętrzne reklamy świetlne (np. backlight, poliester), a także druk zdjęć i reprodukcji na materiałach artystycznych.

Przeczytaj także:   Nero Move it szybszy dzięki NVIDIA CUDA

Hard solvent

Hard solvent to wielkoformatowy druk solwentowy twardy, który pozwala uzyskać rozdzielczość w przedziale od 360 dpi do 720 dpi. Jego zaletą jest odporność na warunki atmosferyczne, jak skrajne temperatury oraz wilgoć i woda. Niestety jego odporność na ścieranie i inne uszkodzenia mechaniczne jest ograniczona. Dlatego też w sytuacji, gdy ma być stosowany na samochodach, powinno się go zabezpieczać przy pomocy specjalnej laminacji.

Technologia druku solwentowego twardego stosowana jest głównie na tablicach reklamowych i informacyjnych, billboardach, plandekach samochodowych, pojazdach średnio- i wielkogabarytowych, banerach siatkowych, wielkogabarytowych reklamach podłogowych, wielkoformatowych reklamach świetlnych, wystawach sklepowych w średnich i dużych formatów, reklamach elewacyjnych, foliach perforacyjnych, a także kasetonach reklamowych z elastycznym licem.

Druk w technice UV

Wielkoformatowy druk w technice UV, nazywany również drukiem bezpośrednim, wykorzystuje atramenty utrwalane i utwardzane przy pomocy promieniami UV. Druk ten jest odporny zarówno na działanie warunków atmosferycznych i skrajnych temperatur, jak i na promieniowanie UV. Dzięki niemu uzyskać można rozdzielczość w przedziale od 360 dpi do 1080 dpi. Technika ta umożliwia drukowanie bezpośrednio na materiałach sztywnych o maksymalnej grubości podkładu od 40 do 50 mm, co jest jej niewątpliwą zaletą. Ponadto, dzięki nowoczesnym maszynom możliwe jest także wykonanie białego poddruku, co jest szczególnie przydatne w przypadku druku na materiałach przezroczystych.

Wielkoformatowy druk UV wykorzystywany jest najczęściej w przypadku takich materiałów, jak szkło, pleksi, blacha, dibond sklejka czy drewno, które są twarde i sztywne. Nie stosuje się jej natomiast w przypadku materiałów, które są narażone na naprężenia.

Drukowanie na wszystkim

Dzięki nowoczesnym i stale rozwijającym się technologiom możliwe jest dziś drukowanie praktycznie na wszystkim. Drukarnie dysponują parkami maszyn, które drukują w różnych technologiach oraz na różnych rodzajach podłoża.

Wydruk tego typu można wykonać w http://www.apla.eu/oferta/druk/

Przeczytaj także:   Olympus µ TOUGH-6010: bohater akcji

 

Artykuł sponsorowany


W Polsce kobiety wciąż częściej upadają niż mężczyźni

Do końca czerwca 2020 r. opublikowano w Polsce 3996 upadłości konsumenckich. W samym tylko czerwcu było ich 1116. Rok wcześniej 595. Nagły wzrost upadłości spowodowany jest głównie zmianą prawa, która ułatwia obecnie upadanie. Tradycyjnie już częściej upadłość ogłaszają kobiety. I to jest zaskakujące. – mówią eksperci z firmy doradczej Lege Advisors. – Prawdziwy obraz sytuacji […]

Yanosik Pay, czyli jak nie płacić na bramkach

Pojawiło się nowe rozwiązanie, które ułatwi zmotoryzowanym przejechanie przez punkt poboru opłat bez zatrzymywania i sięgania do okienka. Rozwiązanie to – Yanosik Pay – znajduje się w aplikacji Yanosik, z której korzysta 1,5 mln kierowców miesięcznie. Kierowca, który jest zarejestrowany w systemie Autopay może przejechać przez specjalnie oznakowane bramki i automatycznie zapłacić za przejechany odcinek […]

Jaką telewizję wybrać do domu?

Telewizja już na dobre zagościła w naszych domach i trudno jest sobie wyobrazić bez niej życia. Jeszcze niedawno oferta kanałów nie zachwycała pod względem różnorodności, ale w obecnych czasach każdy użytkownik ma do wyboru kilkaset różnych stacji telewizyjnych, na których może oglądać swoje ulubione programy. W ten sposób wybór odpowiedniej oferty niejako definiuje w jaki […]

Techcity na Facebooku