22/10/2015

Wyborcze badanie Exit Poll – jak to wygląda od kuchni

W najbliższych dniach czekają nas wybory parlamentarne. Zanim pojawią się oficjalne wyniki zatwierdzone przez PKW, wcześniej zostaną ogłoszone w mediach wyniki badania exit poll. Takie badania towarzyszą nam już od paru lat, przy okazji najróżniejszych wyborów i pozwalają poznać wyniki zbliżone do tych ostatecznych. W Polsce aktualnie badanie exit poll przeprowadza Ipsos z technicznym wsparciem Digital Virgo. Zanim oddamy swój głos i możliwe, że spotkamy się z ankieterem wychodząc z lokalu wyborczego, warto dowiedzieć się nieco więcej o samym badaniu – szczególnie w kontekście nowych technologii.

Badanie exit poll znane jest nam od prawie 50 lat. Po raz pierwszy, przeprowadzono je w 1967 r. w Holandii. Od tamtej pory metodologia nie uległa zmianie – nadal przeprowadza się ankietę z respondentem wychodzącym z lokalu wyborczego, jednak rozwijająca się technologia przyspieszyła transmisję i przetwarzanie danych. Nasza rodzima historia tego badania jest nieco krótsza. – W Polsce badania exit poll pojawiły się już przy pierwszych wolnych wyborach i przez ostatnie 25 lat praktycznie przy wszystkich wyborach były realizowane – mówi Paweł Predko, Operations Director w Ipsos.

fot. Krzysztof Białoskórski

Dzięki nowym technologiom Ipsos jest w stanie zebrać i przeanalizować dane z ankiet oraz zaprezentować wyniki w mediach kilka-kilkanaście minut po wrzuceniu przez respondenta karty wyborczej do urny. Rozwiązania new-tech wpłynęły także na poprawę możliwości analizy zbieranych danych. Nowe technologie dotyczą przede wszystkim aplikacji, której używają ankieterzy do wprowadzenia i transmisji ankiet.

Badanie zajmuje parę minut. Polega ono na zliczaniu osób wychodzących z lokalu wyborczego i losowym (np. co 10 osobę) ankietowaniu. W praktyce oznacza to zaproszenie osoby do badania, wręczenie anonimowej ankiety papierowej wzorowanej na karcie do głosowania, którą respondent po samodzielnym wypełnieniu wrzuca do pudełka (urny). Tak zebrane ankiety są przez ankietera przesyłane/transmitowane za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na karcie SIM do centrali. Dane są gromadzone i przetwarzane.

Na podstawie przesłanych danych szacowane są wyniki badania. Cały proces odbywa się w trybie ciągłym. – Mniej więcej z częstotliwością 5 minutową jesteśmy w stanie analizować aktualne wyniki głosowaniawyjaśnia przedstawiciel Ipsos. Ważnym elementem badania exit poll jest fakt przeprowadzania wywiadów z osobami, które były w lokalu wyborczym. – Badanie nie dotyczy zatem deklaracji: czy ktoś zamierza lub nie uczestniczyć w głosowaniu oraz jak będzie głosował. Dotyczy rzeczywistej sytuacji, w której osoba tuż po głosowaniu (wrzuceniu karty do głosowania w lokalu wyborczym) opusza lokal i w naszym badaniu powtarza tę samą czynność.dodaje Paweł Predko.

Badanie exit poll podaje wyniki zbliżone do oficjalnych, podawanych po paru dniach przez PKW. – Skuteczność exit poll w badaniach wyborczych to przede wszystkim jakość oszacowania wyników i ich zgodność z wynikami oficjalnymi. W naszych badaniach zakładamy, że średni błąd oszacowanie nie powinien przekroczyć 2 pkt proc. Badania exit poll w Polsce charakteryzują się niezwykle dobrymi rezultatami i są jednymi z lepszych na świecie pod tym względem.wyjaśnia Paweł Predko.

(RED)

Udostępnij ten artykuł...

Nadchodzi 7. edycja European Rover Challenge

Już w najbliższy weekend w Kielcach będzie można poczuć się jak na Marsie! W dniach 10 – 12 września na terenie Politechniki Świętokrzyskiej odbędzie się międzynarodowe wydarzenie European Rover Challenge. Na entuzjastów kosmosu czekają zawody łazików marsjańskich, pokazy naukowe oraz inspirujące debaty i rozmowy z niesamowitymi gośćmi. Gościem specjalnym będzie wiceszef NASA, Robert Cabana. Siódma […]

Udostępnij ten artykuł...

Loomi: Opera wypuści własną platformę VOD

Norweska przeglądarka Opera wybrała polski rynek jako pierwszy dla swojej platformy VOD. Ograniczona liczba zaproszeń do ekskluzywnego programu testowego Loomi jest już dostępna. Loomi to nazwa nowej platformy VOD, która otwiera zapisy do ekskluzywnego programu testów beta w Polsce. Wprowadzając Loomi na rynek, Opera zamierza zrewolucjonizować sposób oglądania filmów i materiałów wideo. – Jako firma […]

Udostępnij ten artykuł...

Galaxy Awards: Samsung szuka talentów na TikToku

Samsung pod patronatem TikTok Polska organizuje Galaxy Awards – pierwszy w Polsce konkurs, który pozwoli wyłonić najbardziej nietuzinkowe postacie prezentujące swoją twórczość na TikToku w pięciu różnych kategoriach. Na najbardziej kreatywnych i utalentowanych twórców czekają cenne nagrody. Uczestnicy mają szansę zaprezentować swój talent w czterech kategoriach konkursowych. Na nagrodę może liczyć także twórca, który zyska […]

Udostępnij ten artykuł...