Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

22/10/2015

Wyborcze badanie Exit Poll – jak to wygląda od kuchni

W najbliższych dniach czekają nas wybory parlamentarne. Zanim pojawią się oficjalne wyniki zatwierdzone przez PKW, wcześniej zostaną ogłoszone w mediach wyniki badania exit poll. Takie badania towarzyszą nam już od paru lat, przy okazji najróżniejszych wyborów i pozwalają poznać wyniki zbliżone do tych ostatecznych. W Polsce aktualnie badanie exit poll przeprowadza Ipsos z technicznym wsparciem Digital Virgo. Zanim oddamy swój głos i możliwe, że spotkamy się z ankieterem wychodząc z lokalu wyborczego, warto dowiedzieć się nieco więcej o samym badaniu – szczególnie w kontekście nowych technologii.

Badanie exit poll znane jest nam od prawie 50 lat. Po raz pierwszy, przeprowadzono je w 1967 r. w Holandii. Od tamtej pory metodologia nie uległa zmianie – nadal przeprowadza się ankietę z respondentem wychodzącym z lokalu wyborczego, jednak rozwijająca się technologia przyspieszyła transmisję i przetwarzanie danych. Nasza rodzima historia tego badania jest nieco krótsza. – W Polsce badania exit poll pojawiły się już przy pierwszych wolnych wyborach i przez ostatnie 25 lat praktycznie przy wszystkich wyborach były realizowane – mówi Paweł Predko, Operations Director w Ipsos.

fot. Krzysztof Białoskórski

Dzięki nowym technologiom Ipsos jest w stanie zebrać i przeanalizować dane z ankiet oraz zaprezentować wyniki w mediach kilka-kilkanaście minut po wrzuceniu przez respondenta karty wyborczej do urny. Rozwiązania new-tech wpłynęły także na poprawę możliwości analizy zbieranych danych. Nowe technologie dotyczą przede wszystkim aplikacji, której używają ankieterzy do wprowadzenia i transmisji ankiet.

Badanie zajmuje parę minut. Polega ono na zliczaniu osób wychodzących z lokalu wyborczego i losowym (np. co 10 osobę) ankietowaniu. W praktyce oznacza to zaproszenie osoby do badania, wręczenie anonimowej ankiety papierowej wzorowanej na karcie do głosowania, którą respondent po samodzielnym wypełnieniu wrzuca do pudełka (urny). Tak zebrane ankiety są przez ankietera przesyłane/transmitowane za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na karcie SIM do centrali. Dane są gromadzone i przetwarzane.

Na podstawie przesłanych danych szacowane są wyniki badania. Cały proces odbywa się w trybie ciągłym. – Mniej więcej z częstotliwością 5 minutową jesteśmy w stanie analizować aktualne wyniki głosowaniawyjaśnia przedstawiciel Ipsos. Ważnym elementem badania exit poll jest fakt przeprowadzania wywiadów z osobami, które były w lokalu wyborczym. – Badanie nie dotyczy zatem deklaracji: czy ktoś zamierza lub nie uczestniczyć w głosowaniu oraz jak będzie głosował. Dotyczy rzeczywistej sytuacji, w której osoba tuż po głosowaniu (wrzuceniu karty do głosowania w lokalu wyborczym) opusza lokal i w naszym badaniu powtarza tę samą czynność.dodaje Paweł Predko.

Badanie exit poll podaje wyniki zbliżone do oficjalnych, podawanych po paru dniach przez PKW. – Skuteczność exit poll w badaniach wyborczych to przede wszystkim jakość oszacowania wyników i ich zgodność z wynikami oficjalnymi. W naszych badaniach zakładamy, że średni błąd oszacowanie nie powinien przekroczyć 2 pkt proc. Badania exit poll w Polsce charakteryzują się niezwykle dobrymi rezultatami i są jednymi z lepszych na świecie pod tym względem.wyjaśnia Paweł Predko.

(RED)


Spam ma już 40 lat

Minęło już 40 lat, odkąd wysłany został pierwszy e-mail zawierający spam. Od tamtej pory cyberprzestępcy sporo się nauczyli, ale okazuje się, że pomimo upływu czasu wciąż korzystają ze starych, sprawdzonych narzędzi. Według badań firmy F-Secure spam to nadal najczęściej wykorzystywana metoda rozpowszechniania złośliwego oprogramowania, szkodliwych linków, kradzieży poufnych danych czy wyłudzeń z udziałem „nigeryjskiego księcia”. […]

Zmiany na rynku komunikatorów mobilnych

WhatsApp udostępnia swoje API. Tym samym pozwala firmom na dotarcie do 1,5 mld aktywnych użytkowników ze 180 krajów. Jakie szanse stwarza krok WhatsApp dla biznesu? Jak podaje Business Insider, cztery największe komunikatory w 2018 roku zgromadziły 4,1 mld osób. Użytkownicy w Stanach Zjednoczonych wykorzystują aplikacje do komunikacji przez około 10 min dziennie. Z roku na […]

Roman Sioda w Lenovo Data Center Group

Roman Sioda objął stanowisko Country Managera w Lenovo Global Technology Poland. Firma jest wiodącym producentem rozwiązań do centrów danych nowej generacji (ThinkSystem i ThinkAgile), które zapewniają pojemność i moc obliczeniową systemom dla zmieniającego się stale biznesu oraz dla nowych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami. Roman Sioda pokieruje polskim oddziałem Lenovo Data Center Group, który specjalizuje się […]

Techcity na Facebooku