Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

02/12/2015

Mózg woli obraz w UHD, dowodzą badania brytyjskich naukowców

Samsung we współpracy z brytyjskim instytutem Mindlab International przeprowadził badanie neuropsychologiczne dotyczące oddziaływania obrazu w rozdzielczości UHD na ciało i mózg człowieka. Okazuje się, że oglądanie telewizji w jakości Ultra HD jest o 38% bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD. Co więcej, oglądając nagranie po raz pierwszy, użytkownicy telewizorów UHD doświadczają o 25% więcej wrażeń w porównaniu z posiadaczami ekranów o rozdzielczości Full HD.

Autorzy badania “Screen Sensation: The Ultra HD Effect” przeanalizowali fizjologiczne aspekty oglądania telewizji na ekranach UHD w porównaniu z Full HD w celu podkreślenia korzyści płynących z technologii wdrożonych w linii telewizorów Samsung SUHD. Ekrany o rozdzielczości Full HD (określanej również jako 1080p) dostarczają ponad pięć razy więcej szczegółów obrazu niż w przypadku standardowej rozdzielczości. Z kolei telewizory obsługujące rozdzielczość Ultra High Definition (UHD) umożliwiają wyświetlanie obrazów zwierających cztery razy więcej szczegółów niż w przypadku formatu Full HD.

suhdtv_experiment_2

Uczestnicy badania, w wieku od 18 do 65 lat, zostali poddani elektroencefalografii (EEG), czyli analizie czynności mózgu poprzez podłączone do skóry głowy elektrody. Zbadano również ich reakcję elektrodermalną (EDA) oraz tętno. Badane osoby oglądały materiały z serwisu streamingowego Netflix oraz prestiżowy mecz piłki nożnej europejskiej drużyny, w obu przypadkach zarówno w formacie UHD, jak i Full HD. W celu zapewnienia bezstronności podczas badania oznaczenie marki telewizora zostało zakryte.

Wyniki badania zdecydowanie potwierdzają, że treści oglądane na telewizorach w rozdzielczości UHD są znacznie bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD ze względu na połączenie zwiększonej motywacji dążeniowej (miernik związany z dążeniem do czegoś), przetwarzania wzrokowego i wskaźnika beta (miernik związany z aktywnym myśleniem albo koncentracją). Poziom immersji („zanurzenia” w akcji) znacznie wzrastał w trakcie scen takich jak jazda kolejką górską w parku rozrywki, zakup nowego produktu czy wyjście na randkę.

Uczestnicy badania doznawali o 25% więcej wrażeń podczas oglądania materiałów na telewizorach SUHD po raz pierwszy. Badane osoby szybciej reagowały na to, co dzieje się na ekranie, były bardziej uważne i skoncentrowane. To dobra wiadomość dla fanów kina akcji, którzy podczas oglądania ulubionych filmów chcą doznawać większych emocji. W przypadku oglądania tych samych treści po raz drugi lub trzeci, osoby korzystające z ekranów UHD zwracały na nie o 29% większą uwagę niż ci, którzy oglądali je na ekranach Full HD. Co więcej, ich uwagę znacznie bardziej przyciągały treści na ekranach UHD w porównaniu z ekranami Full HD (zaobserwowano 20-procentową różnicę).

(RED)


Spam ma już 40 lat

Minęło już 40 lat, odkąd wysłany został pierwszy e-mail zawierający spam. Od tamtej pory cyberprzestępcy sporo się nauczyli, ale okazuje się, że pomimo upływu czasu wciąż korzystają ze starych, sprawdzonych narzędzi. Według badań firmy F-Secure spam to nadal najczęściej wykorzystywana metoda rozpowszechniania złośliwego oprogramowania, szkodliwych linków, kradzieży poufnych danych czy wyłudzeń z udziałem „nigeryjskiego księcia”. […]

Zmiany na rynku komunikatorów mobilnych

WhatsApp udostępnia swoje API. Tym samym pozwala firmom na dotarcie do 1,5 mld aktywnych użytkowników ze 180 krajów. Jakie szanse stwarza krok WhatsApp dla biznesu? Jak podaje Business Insider, cztery największe komunikatory w 2018 roku zgromadziły 4,1 mld osób. Użytkownicy w Stanach Zjednoczonych wykorzystują aplikacje do komunikacji przez około 10 min dziennie. Z roku na […]

Roman Sioda w Lenovo Data Center Group

Roman Sioda objął stanowisko Country Managera w Lenovo Global Technology Poland. Firma jest wiodącym producentem rozwiązań do centrów danych nowej generacji (ThinkSystem i ThinkAgile), które zapewniają pojemność i moc obliczeniową systemom dla zmieniającego się stale biznesu oraz dla nowych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami. Roman Sioda pokieruje polskim oddziałem Lenovo Data Center Group, który specjalizuje się […]

Techcity na Facebooku