Filmy zazwyczaj mają premiery w kinach, a dopiero potem trafiają w inne miejsca, na przykład do serwisów VOD. Nie tym razem. Film “2 noce do rana” będzie miał 22 września niecodzienną, podwójną premierę: w kinach i w serwisie CDA Premium.
„2 noce do rana” to fińsko-litewski dramat. Caroline, francuska architektka, i Jaakko, di- dżej z Finlandii, spotykają się w Wilnie, gdzie ona załatwia interesy, a on ma zagrać kon- cert. Spędzają razem noc, ale przypadkowa przygoda przeradza się w coś więcej, gdy chmura wulkanicznych popiołów zasłanie niebo i sprawia, że wszystko loty zostają odwołane. Film był pokazywany na festiwalach w Brukseli, Edynburgu, Montrealu (otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera), czy Valladolid (nagroda dla najlepszego filmu).
Fakt, że film będzie można w tym samym czasie zobaczyć w kinach, jak i w serwisie VOD jest dość zaskakujący, ale jest to efekt współpracy CDA i dystrybutora obrazu, firmy Spectator. Jak podkreślają w komunikacie obie strony, rozwój rynku VOD nie musi być zagrożeniem dla kin, wręcz przeciwnie.
I to wydaje się mieć sens. Kinomani pójdą nie tylko “na film”, ale także, a może zwłaszcza “do kina”. Ci, którzy nie mogą, nie mają czasu lub zwyczajnie nie chcą, mogą zostać w domu i zobaczyć film na ekranie telewizora lub komputera. W komunikacie prasowym, zarówno przedstawiciel jednej, jak i drugiej strony zwraca uwagę, że takie podejście ma pomóc w walce z… piractwem.
W tym momencie wiele osób może się uśmiechnąć, bo CDA do tej pory kojarzone było głównie z nielegalnymi filmami. Wydaje się jednak, że firma zrobiła bardzo dużo, by zmienić tą sytuacje. Jak pisze Rzeczpospolita “Samo CDA.pl też nie jest już takie, jak było” – firma współpracuje z dystrybutorami, udostępnia narzędzia do samodzielnego kasowania nielegalnych treści i sama reaguje bardzo szybko na wszelkie zgłoszenia. A projekt CDA Premium, gdzie można zobaczyć tylko legalne filmy, rozwija się doskonale. Wg informacji Rzeczpospolitej korzysta z niego ponad 80 tys. osób miesięcznie (osoby płacące abonament), co czyni CDA jednym z najpopularniejszych serwisów VOD w Polsce. Co ciekawe, nikt z konkurencji nie chciał ani tego komentować, ani podać własnych wyników (inf. Rzeczpospolita).
Jak widać na przykładzie “2 noce do rana” bliska współpraca dystrybutorów i serwisów VOD jest możliwa. Widzowie na pewno na tym zyskują.
(RED)