Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

12/03/2019

Jak wyglądał 2018 rok w IT?

Na początku ubiegłego roku przedstawiliśmy cztery główne trendy, które naszym zdaniem miały odgrywać znaczącą rolę w obszarze nowych technologii. Wraz z początkiem 2019 roku postanowiliśmy wrócić to tej prognozy i sprawdzić, jak sytuacja kształtowała się w Polsce i na świecie oraz na ile nasze przewidywania okazały się trafne.

Cyberbezpieczeństwo – wzrost liczby ataków i wycieków danych
Zgodnie z przewidywaniami, rok 2018 upłynął pod znakiem cyberbezpieczeństwa. Organizacje, zarówno te mniejsze, jak i prawdziwi giganci, coraz częściej padały ofiarami ataków hakerskich oraz awarii. Według Breach Level Index w 2018 r. stracono lub skradziono ponad 6,7 mld rekordów. Oznacza to wzrost o 72 proc. względem ubiegłego roku. W wyniku działań hakerów lub błędów firm w niepowołane ręce każdej sekundy mogło trafiać aż 214 rekordów! Media regularnie informowały o spektakularnych wyciekach danych, warto wspomnieć w tym kontekście chociażby aferę Cambridge Analytica, w ramach której dane 90 mln użytkowników Facebooka dostały się w niepowołane ręce. Do innych głośnych naruszeń cyberbezpieczeństwa należał m.in. wyciek danych kart kredytowych 380 tys. pasażerów linii British Airways, a także utrata 500 mln rekordów zawierających informacje o klientach sieci hoteli Mariott. Niestety ten trend nie ominął także Polski, gdzie w ramach ataku na serwis morele.net wyciekły dane 2 mln użytkowników. O ile liczba ataków hakerskich rośnie, to najsłabszym ogniwem nadal pozostaje człowiek. Badania Gartnera wskazują, że do 48 proc. wycieków danych doszło w wyniku nieodpowiedzialności lub lekkomyślności pracowników . Pozytywnie należy jednak ocenić świadomość cyberzagrożeń wśród pracodawców – ponad 4/5 z nich zamierza w tym roku przeprowadzić szkolenie dotyczące tej kwestii wśród swoich pracowników.

RODO – bodziec dla poprawy bezpieczeństwa infrastruktury IT
Dla większości firm działających w Europie rok 2018 upłynął pod znakiem dostosowania procedur przechowywania i przetwarzania danych użytkowników do wymogów RODO. Ryzyko kary w wysokości nawet 20 mln euro lub 4 proc. rocznych przychodów spowodowało, że firmy bardzo poważnie przyjrzały się przechowywanym przez nie informacjom, a skrzynki użytkowników zalały maile z prośbami o zgodę na przechowywanie danych. Według badań miesięcznika Computerworld, i zgodnie z naszymi prognozami, RODO było bodźcem do usprawnienia bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej dla aż 87 proc. polskich przedsiębiorców, między innymi poprzez migrację do chmury. Statystyki te z pewnością będą rosnąć, kiedy Urząd Ochrony Danych Osobowych nałoży pierwsze grzywny.

Internet of Things – coraz tańszy i dostępny
Internet Rzeczy to kolejny z trendów, który wskazaliśmy jako rozwijający się w 2018 roku. Obecnie jego wartość szacowana jest na 1,5 biliona dolarów i może się ona podwoić w przeciągu dwóch lat. Co więcej, produkty działające w ramach tej technologii stają się coraz tańsze, czego przykładem są chociażby inteligentne głośniki – obecnie jeden z najszybciej rozwijających się sektorów IoT. Obecnie ten gadżet można kupić już średnio za ok. 170 PLN, co czyni go przystępnym dla użytkowników . Agencja badawcza Strategy Analytics podaje, że w 2018 r. sprzedano 86 mln tych urządzeń . W samym czwartym kwartale konsumenci kupili 38,5 mln inteligentnych głośników, co przewyższa wynik za cały 2017 rok. Prawdziwy boom Internet Rzeczy będzie przeżywał jednak dopiero w 2020 wraz z upowszechnianiem się technologii 5G, która pozwoli temu sektorowi na prawdziwy rozkwit możliwości.

Big Data as a Service – stały wzrost popularności, niestety nie w Polsce
Ostatnia z naszych prognoz dotyczyła dalszego rozwoju technologii Big Data as a Service. Tempo wzrostu tego obszaru IT na świecie to ok. 30 proc. rocznie i coraz więcej firm korzysta z przetwarzania danych w chmurze. Niestety w Polsce firmy korzystające z tej technologii nadal są rzadkością. Jak podaje PwC jedynie 17 proc. przedsiębiorstw planuje korzystać w przyszłości z Big Data, a aż 58 proc. na chwilę obecną wyklucza taką możliwość. Prawdopodobnie wraz z dalszym upowszechnianiem się chmury nasz kraj będzie podążał za globalnymi trendami rozwoju BDaaS.

Autor: Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud


Spotawheel – handel używanymi samochodami w internecie

Spotawheel, firma technologiczna handlująca używanymi samochodami w internecie, zainaugurowała działalność w Polsce. Spółka chce przekonać Polaków do swojego modelu biznesowego, dzięki któremu można kupić używane auto bez wychodzenia z domu. Spotawheel gwarantuje pełną obsługę transakcji, dając do pięciu lat gwarancji na sprzedawane przez siebie używane samochody. Firma działa na rynku od 2016 roku, ale już […]

Ciemna strona smartwatchy

Czym dzisiaj jest smartwatch, jeśli nie tylko gadżetem w formie elektronicznego naręcznego zegarka? To kolejna forma zminiaturyzowanego komputera, odpowiadająca funkcjonalnościom urządzeń mobilnych. Coraz częściej staje się też modnym dodatkiem, zastępującym tradycyjny zegarek. Co natomiast wiemy o zabezpieczeniach smartwatchy? Czy ich zhakowanie jest możliwe? W ostatnich latach smartwatche stały się one prawdziwym must have. Korzystać z […]

Mechanicy pod czujnym okiem Yanosika

Wystartowała nowa usługa w aplikacji Yanosik, w ramach której użytkownicy będą mogli oceniać jakość usług wykonywanych przez mechaników. Co więcej, kierowcy sprawdzą warsztaty w najbliższej okolicy, a aplikacja poprowadzi ich do konkretnego warsztatu. Na ekranie startowym aplikacji po kliknięciu w miejsce wyszukiwarki „Dokąd jedziesz?” przechodzimy do zakładki „Warsztaty”. Wyświetli się wówczas podgląd mapy z lokalizacjami […]

Techcity na Facebooku