Blog o gadżetach i technologii. Najnowsze telefony, tablety, laptopy, smartwatche i etui na telefony. Telefon Samsung oraz telefon Microsoft.

19/05/2020

Deepfakes – nie daj się oszukać technologii wideo

Rosną obawy związane z deepfakes, czyli nagraniami stworzonymi przez sztuczną inteligencję, w których zazwyczaj twarz jednej osoby jest nałożona na inna postać. Rozwój technologii przyniósł w tym obszarze medium, którego potencjał jest przerażający. Przykładem jest pokazowy „wywiad” z Vladimirem Putinem. Wideo prezentuje jedynie możliwości wykorzystania tej technologii, a konwencja rozmowy pozwala gołym okiem ocenić, że nie jest to prawdziwy wywiad. Nietrudno sobie jednak wyobrazić, jak techniki deepfakes będą się rozwijać i że mogą być użyte w złych zamiarach, które prowadzą do poważnych naruszeń.

Ocena prawdziwości informacji staje się swoistym obowiązkiem. Trzeba zwiększyć czujność już teraz i wyrobić nawyk uważnego przyglądania się także materiałom wideo. Niedługo technologia deepfakes może być na tyle doskonała, że fałsz informacji będzie mogła „dostrzec” jedynie inna technologia.

Deepfakes

Poniżej dekonspiracja deepfake z przykładami 5 niedociągnięć technologii:

1. Różnice w rozdzielczości obrazu między twarzą lub sylwetką a resztą nagrania
Filmy źródłowe często mają lepszą jakość niż docelowy plik, co może dawać dziwny efekt, w którym twarz jest w bardzo dobrej rozdzielczości, a tło w wyraźnie gorszej. Można to zobaczyć w filmiku: Steve Buscemi / Jennifer Lawrence, który stał się bardzo popularny. Widać tu wyraźne rozmycie tła ze Złotych Globów w porównaniu do bardzo żywego obrazu twarzy.

2. „Rozmazany” widok przedmiotów lub mało płynny ruch
Takie efekty są często skutkiem deepfake w ujęciach, w których twarz jest zasłonięta lub pod ostrym kątem do widza. Widoczne jest to na nagraniu, w którym Jim Carrey jest podstawiony w postać graną przez Jacka Nicholsona w „Lśnieniu”. Brak płynności ruchu wyraźnie widać w scenie z kwestią: „Here’s Johnny!”.

3. Niekonsekwentnie skalowane twarze
Deepfake z ujęciami kamery pod wieloma kątami, może nie radzić sobie ze skalowaniem twarzy i przekształcaniem jej tak, aby uzyskać odpowiednią – wiarygodną wielkość we wszystkich scenach. Przykładem tego problemu może być wideo: Sylvester Stallone Terminator 2.

Przeczytaj także:   BenQ W600 - 2600 ANSI lumenów do kina domowego

4. Zmienny obrys twarzy i sylwetki
Jeśli krawędzie twarzy na obrazie (jak broda, brwi, kości policzkowe), a także cechy charakterystyczne (jak zarost, zmarszczki czy znamiona), zmieniają się w trakcie filmu, możemy mieć do czynienia z deepfake. Takie „niekonsekwencje” ze zmianami w linii kości policzkowych i szczęki można zaobserwować w wideo Bill Hader/Tom Cruise.

5. Różne odcienie skóry i „świecącą się” cera
Dopasowywanie odcienia skóry i ruchów twarzy, szczególnie na granicach obrazu jest ciągle jeszcze dla deepfake trudne, podobnie jak charakterystyczny połysk cery. Ten przykład dobrze widać w nagraniu: Jim Carrey / Alison Brie.

Jarrod Overson, Principal Technical Evangelist, F5 Networks


Premiera filmu „(Nie)dobra kobieta” w CDA Cinema

CDA Cinema w ramach cotygodniowych premier pokaże kolejny film. Tym razem będzie to thriller kryminalny pod tytułem „(Nie) dobra kobieta”. Premiera na CDA Premium dzisiaj o godz. 18.00. „(Nie) dobra kobieta” to brytyjsko-belgijski thriller kryminalny wyreżyserowany przez Abnera Pastolla. Bohaterką filmu jest młoda kobieta o imieniu Sara, której mąż zostaje zamordowany. Świadkiem zdarzenia jest ich […]

Sony Xperia 5 II: najmniejszy model Xperii z technologią 5G

Wczoraj odbyła się premiera smartfona Sony Xperia 5 II: drugiego modelu Sony z technologią 5G, łączącego małe wymiary z dużymi możliwościami i wydajnością. Sony Xperia 5 II wyposażony jest w wiele zaawansowanych rozwiązań z modelu Xperia 1 II, takich jak aparat z trzema obiektywami i optyką ZEISS skalibrowaną specjalnie do smartfona Xperia 5 II. Użytkownik […]

Kaufland coraz bardziej online

Kaufland rozwija internetową sprzedaż produktów. W ubiegłym tygodniu ruszyła współpraca z firmą Everli, realizującą i dostarczającą zakupy online. Po starcie usługi we Wrocławiu, nowe rozwiązanie obejmie 15 kolejnych miast, m.in. Warszawę, Kraków, Poznań, Gdańsk czy Łódź. Z możliwości zrobienia zakupów online z dostawą do domu mieszkańcy 15 kolejnych miast będą mogli korzystać od 15 września […]

Techcity na Facebooku