Co trzecie MŚP w Polsce zwiększyło sprzedaż dzięki TikTokowi, a 51% firm deklaruje, że platforma pomogła im dotrzeć do nowych klientów – wynika z pierwszego polskiego badania tej kategorii biznesu, przeprowadzonego na platformie. Z drugiej strony, aż 70% użytkowników przyznaje, że odkryło tam lokalne biznesy, a 81% – że to właśnie kreatywne treści małych marek zainspirowały ich do wypróbowania nowych produktów lub usług. Ponadto TikTok sprawdził, jak obecność na platformie wpływa na rozpoznawalność marek i interakcję z klientami.
Małe i średnie firmy są fundamentem polskiej gospodarki, odpowiadając za blisko połowę PKB. Jednocześnie, jak wskazują analizy PARP, MŚP stoją przed wyzwaniem szybkiej adaptacji do zmieniających się nawyków konsumentów i postępującej cyfryzacji. Kampanie reklamowe w mediach i tradycyjnych nośnikach są często nieosiągalne dla firm z tego sektora, zwłaszcza gdy mowa o segmencie mikrofirm, stanowiących 97,1% wszystkich MŚP w Polsce. W tym kontekście rośnie znaczenie platform takich jak TikTok, który umożliwia skuteczne skalowanie biznesu bez konieczności przeznaczania dużych środków na reklamę. Prawie połowa badanych (49%) przedstawicieli MŚP już teraz postrzega TikToka jako efektywne narzędzie promocji.
TikTok rośnie w siłę wśród MŚP
Badania przeprowadzone w sierpniu 2025 roku przez TikToka wśród polskich użytkowników i przedstawicieli firm z sektora MŚP, pokazują, że obecność na platformie wspiera MŚP w poszerzeniu bazy klientów. Ponad połowa (51%) badanych przedsiębiorstw, które korzystają z TikToka, deklaruje, że platforma umożliwiła im dotarcie do nowych klientów lub nowej grupy demograficznej. Widoczność firm MŚP na TikToku potwierdzają również polscy użytkownicy: 70% z nich odkryło dzięki platformie nowe firmy z tego sektora.
Małe przedsiębiorstwa na TikToku nie tylko docierają do większej grupy klientów. Ich obecność na platformie przekłada się również na realne wyniki sprzedaży: co trzeci ankietowany (33%) przedstawiciel MŚP przyznał, że jego firma odnotowała wzrost sprzedaży po dołączeniu do TikToka.
“Choć TikTok jest na polskim rynku stosunkowo krótko, już staje się istotnym narzędziem wparcia sprzedaży i promocji dla polskich przedsiębiorców. Dużą rolę odgrywa tu efektywność naszej platformy: co drugi badany przedstawiciel MŚP ocenił, że TikTok jest dla ich biznesu skuteczniejszy niż wiodące platformy cyfrowe, obecne znacznie dłużej na rynku”– mówi Rafał Drzewiecki, Country Manager TikToka na Europę Środkową.
Platforma inspiracji, nie tylko promocji
TikTok to przede wszystkim kreatywna przestrzeń inspiracji. Użytkownicy odkrywają tu nowe zainteresowania (#arttok), społeczności (#booktok, #filmtok) i pasje (#diy). Okazuje się, że platforma pełni podobną funkcję również dla MŚP. TikTok jest dla nich nie tylko miejscem promocji, ale także źródłem inspiracji i wiedzy o potrzebach konsumentów. Według badań blisko połowa (46%) ankietowanych przedstawicieli MŚP wykorzystuje komentarze i opinie z TikToka do tworzenia nowych ofert lub aktualizacji produktów, a 38% dostosowuje działania marketingowe w celu dotarcia do młodszych odbiorców, w tym pokolenia Z i Millenialsów.
“TikTok pozwala firmom obserwować reakcje użytkowników, zbierać informacje zwrotne i adaptować strategie sprzedażowe do aktualnych trendów. To szczególnie ważne dla małych firm, które nie są w stanie zainwestować dużych środków w drogie kampanie reklamowe, czy badania rynkowe. TikTok dostarcza im te informacje w czasie rzeczywistym”– dodaje Rafał Drzewiecki, Country Manager TikToka na Europę Środkową.
Sprzedaż rośnie wraz autentycznością
W TikToku silnik rekomendacyjny premiuje treści naturalne, ludzkie i czasem nawet niedoskonałe. To właśnie takich materiałów szukają tam odbiorcy. Potwierdzają to wyniki badań: niemal 4 na 10 polskich użytkowników (38%) przyznaje, że są bardziej skłonni kupić produkt od lokalnej marki, jeśli jej treści są autentyczne i nie przypominają tradycyjnej reklamy. A 81% użytkowników TikToka w Polsce twierdzi, że to właśnie kreatywne treści od małych, lokalnych firm zainspirowały ich do wypróbowania nowych produktów lub usług. Dzięki temu mikrofirmy działając na TikToku mogą zdobywać zasięg i budować relacje z klientami, nawet jeśli nie dysponują dużymi budżetami, czy zasobami.
Szansa na globalny rynek
Z danych PARP i GUS z 2023 roku wynika, że tylko 4,9% polskich firm MŚP sprzedaje produkty za granicę, a jedynie 0,8% świadczy usługi międzynarodowe. TikTok może w tym kontekście pełnić rolę istotnego narzędzia umożliwiającego dotarcie do globalnej społeczności konsumentów. Blisko co trzeci (30%) badany przedsiębiorca MŚP w rezultacie inspiracji z TikToka rozpoczął międzynarodową sprzedaż swoich produktów.
Zagraniczną ekspansję z TikTokiem zaczął, np. Tortli.pl – firma zajmująca się tworzeniem personalizowanych prezentów. Ta polska marka i sklep internetowy oferujący spersonalizowane kubki, koszulki, obrazy i torby, działa od 2021 roku. W ciągu czterech lat firma zdobyła około 400 tysięcy klientów w Polsce i za granicą, a obecnie zatrudnia 30 pracowników i działa na 14 rynkach, w tym w Słowacji, Czechach, Rumunii i na Węgrzech, produkując wszystko w swojej fabryce na Podkarpaciu. Tortli od początku opiera swoją promocję prawie wyłącznie na TikToku, testując różne formaty reklamowe i nowości.
“TikTok może pełnić świetne uzupełnienie w skutecznej ekspansji zagranicznej dla każdego typu biznesu. W naszym przypadku przy okazji wchodzenia na nowe rynki zagraniczne, zawsze aktywnie wykorzystywaliśmy TikToka jako jeden z kanałów pozyskiwania ruchu i generowania sprzedaży. Bywały rynki, gdzie TikTok potrafił generować szybciej znacznie lepsze wyniki niż inne kanały marketingowe, a co najważniejsze był przy tym również bardzo efektywny pod kątem rentowności. Myślenie o TikToku w kontekście swojej strategii marketingowej i ewentualnych ekspansjach zagranicznych to dzisiaj must-have” – mówi Piotr Szyszka, CEO, Tortli.pl