Od 6 marca prawie 400 milionów Europejczyków zobaczy ekran z prośbą o wybranie domyślnej przeglądarki na urządzeniu z Androidem lub iOS. Dzieje się tak w wyniku unijnego aktu o rynkach cyfrowych (DMA), który nakłada na duże firmy technologiczne wyznaczone jako strażnicy dostępu obowiązek otwarcia swoich platform na uczciwą konkurencję, co przyniesie korzyści użytkownikom smartfonów.
Z badania przeprowadzonego przez Operę wynika, iż 87% respondentów w Polsce stawia na pierwszym miejscu większy wybór i przejrzystość przy wyborze przeglądarki. Natomiast 54% ankietowanych zadeklarowało, że ich doświadczenie przeglądania internetu znacząco się poprawiło po zmianie przeglądarki, przy czym zaledwie 13% określiło swoją poprzednią przeglądarkę jako preferowaną.
48% nigdy tego nie zrobiło
Pomimo faktu, że wielu użytkowników jest gotowych wypróbować nową przeglądarkę – i niemal powszechnej jednomyślności konsumentów co do znaczenia samej wolności wyboru – prawie jedna czwarta ankietowanych w Polsce nie była świadoma tego, że mogą zmienić domyślną przeglądarkę, co ciekawe 48% nigdy tego nie zrobiło.
Otwarcie rynku oznacza, że twórcy alternatywnych przeglądarek będą mieli bardziej wyrównane szanse, aby konkurować z największymi firmami technologicznymi, które także kontrolują systemy operacyjne. Przed wdrożeniem DMA tzw. gatekeeperzy mogli ograniczyć wybór na swoich platformach i preferencyjnie traktować własne produkty czy usługi w wynikach wyszukiwania, co utrudniało użytkownikom możliwość poznania wszystkich opcji. Takie działania staną się nielegalne po 6 marca, co zwiększy konkurencję oraz możliwości wyboru dla milionów użytkowników.
69% respondentów korzysta z dotychczasowej przeglądarki z przyzwyczajenia
– To szczególny moment dla europejskiej branży technologicznej. – mówi Jørgen Arnesen, EVP Mobile w Operze. – Wierzymy, że otwarte ekosystemy cyfrowe są lepsze dla firm, konsumentów i społeczeństwa. Jako europejska przeglądarka, widzimy w tych unijnych zmianach możliwość uczciwego konkurowania z domyślnymi rozwiązaniami – zwłaszcza gdy zdecydowana większość ankietowanych stwierdziła, że rozważy wypróbowanie nowej przeglądarki po 6 marca.
Główną obawą ankietowanych przy wyborze przeglądarki były prywatność i bezpieczeństwo – 44% jako priorytet określiło darmową sieć VPN, blokowanie reklam i zaawansowane funkcje prywatności. W ciągu ostatniego roku sztuczna inteligencja stała się głównym trendem w sektorze technologii konsumenckich. 10% polskich ankietowanych podkreśla, że ważne dla nich jest narzędzie AI w przeglądarce. Jedna trzecia użytkowników w Polsce zwraca szczególną uwagę na szybkość i przyjazny interfejs przeglądarki. 69% respondentów przyznaje, że korzysta ze swojej dotychczasowej przeglądarki z przyzwyczajenia i twierdzi, że zmiana przeglądarki jest trudna choć w rzeczywistości łatwa.