01/02/2021

Amazon kontra Allegro. Starcie gigantów z InPostem w tle. I co z tego trójkąta wyniknie?

Na naszym krajowym rynku e-commerce robi się coraz ciekawiej. Najpierw był bardzo udany debiut giełdowy Allegro i dalekosiężne plany podboju. Potem spekulacje odnośnie przyszłości InPostu i równie udany debiut paczkomatowej spółki na holenderskiej giełdzie. W końcu oficjalna zapowiedź pojawienia się polskiego sklepu Amazon. I wreszcie informacja, że InPost obsłuży obie te firmy. A to chyba nie koniec. A więc Amazon kontra Allegro.

Allegro jest największym graczem e-commerce w Polsce. Póki co.

Allegro jest na polskim rynku potęgą. Wprawdzie sprzedający coraz głośniej narzekają na rosnące ceny i prowizje, ale prawda jest też taka, że żadna inna platforma nie da im tego, co da Allegro – zasięgu i możliwości dotarcia do odbiorcy końcowego. Sprzedawcy więc narzekają i płacą, ale nie mają wyjścia.

Odbiciem pozycji Allegro było wejście spółki na GPW. W dniu debiutu akcje drożały o ponad 50 procent w stosunku do ceny ofertowej. Wszyscy zgodnie przyznawali, że był to jeden z najlepszych debiutów na warszawskiej giełdzie. Potem było jeszcze lepiej, bo władze spółki co rusz informowały o kolejnych nowościach i planach.

Amazon kontra Allegro
materiały prasowe Allegro

Jednym z elementów sukcesu Allegro była doskonale funkcjonująca współpraca z InPostem, a konkretnie wykorzystanie sieci paczkomatów. Sieci, która w całej Polsce ma już ponad 10 tys. punktów do odbioru i nadawania paczek. Trzeba przyznać, że InPost czas pandemii wykorzystał doskonale. Coraz lepsza obsługa klienta, wciąż nowo powstające paczkomaty, coraz lepiej działająca usługa (aplikacja mobilna do zdalnego otwierania skrytek itp., itd.). Strategiczna współpraca między Allegro i InPostem nie była tajemnicą. O ewentualnym przejęciu paczkomatowatego biznesu przez Allegro spekulowało się głośno i namiętnie.

Tymczasem InPost poszedł swoją drogą i wybrał debiut na holenderskiej giełdzie. Trudno się dziwić. Po pierwsze pieniądze znacznie większe, po drugie pamięć inwestorów znad Wisły nie jest aż taka krótka i fatalne wycofanie Integera z GPW wiele osób ma świeżo w pamięci. Rafał Brzoska chyba nie musi się tym specjalnie przejmować, bo po wejściu spółki na parkiet w Amsterdamie dołączył do grona najbogatszych Polaków.

Czy Amazon, światowy gigant nie połamie sobie zębów na Allegro jak niegdyś eBay?

I gdy uwaga była skupiona na czym innym, kilka dni temu największy gracz na rynku handlu internetowego, czyli Amazon, potwierdził: wchodzimy do Polski, tym razem na prawdę i z polskim sklepem, a nie jakąś tam polską wersją. Bo trzeba pamiętać, że historia “wchodzenia do Polski” giganta to już prawdziwa saga, która ciągnie się od lat. Tym razem jednak zmierza ku końcowi, który dopiero da prawdziwy początek. Początek starcia gigantów, czyli Amazona właśnie i Allegro. O ile ten pierwszy jest światowym hegemonem, o tyle ten drugi wcale nie jest na straconej pozycji. Allegro w Polsce znają wszyscy, tak jak i Allegro zna doskonale nasz rodzinny rynek. No i ma niemałe doświadczenie w starciu z innymi gigantami, jak choćby eBay, który na Allegro połamał sobie zęby (choć przyznajmy, na własne życzenie).

Amazon kontra Allegro InPost
materiały prasowe InPost

I gdy wszyscy zastanawiali się co z tego starcia wyjdzie, we wszystko znowu wmieszał się… InPost. Jego szef oficjalnie potwierdził, że spółka podpisała umowę z Amazonem na strategiczną współpracę. Zatem InPost będzie strategicznym partnerem… największych konkurentów, którzy stoczą walkę o rząd portfeli i sympatie rozkochanych w zakupach internetowych (napędzanych dodatkowo epidemią) Polaków. A InPost w tej rozgrywce może być języczkiem u wagi, bo największy nawet sklep internetowy jest tyle wart, co możliwość szybkiego i bezproblemowego dostarczenia przesyłki. I tu rola InPostu i jego rosnącej jak na drożdżach sieci paczkomatów jest nie do przecenienia.

Co z tego wszystkiego wyniknie? Nie wiadomo. Analitycy biznesowi mają używanie, bo na pewno będzie ciekawie i szykuje się ostra konkurencja. A my, czyli klienci, raczej na tym nie stracimy. Zapraszamy na show Amazon kontra Allegro

(RED)

Autor/Redaktor publikacji

A.K.