22/05/2015

Badanie: domena .EU ułatwia działanie i poprawia wizerunek firm

Posiadanie adresu internetowego w domenie .eu ułatwia polskim mikro- i małym przedsiębiorcom prowadzenie biznesu za granicą oraz poprawia wizerunek firmy w oczach międzynarodowych kontrahentów. Wybiera ją coraz więcej Polaków, którzy zdecydowali się na ekspansję na inne niż rodzimy rynek – takie wnioski wynikają z badania ARC Rynek i Opinia, wykonanego na zlecenie home.pl.

W kwietniowym badaniu wzięło ponad 500 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro- (od 1 do 9 pracowników) i małych (10-49 pracowników) firm. Jego celem było sprawdzenie czy domena .eu jest przydatna w prowadzeniu biznesu za granicą oraz jak wpływa na wizerunek polskich firm wśród zagranicznych kontrahentów. Okazuje się, że w rankingu domen najchętniej wybieranych przez polskich mikro- i małych przedsiębiorców .eu ustępuje tylko końcówkom .pl oraz .com.pl. Co ciekawe, jest ona nawet bardziej popularna niż domena .com.

Taka tendencja ma odzwierciedlenie w kierunkach ekspansji mikro- i małych firm. Są to z reguły kraje Unii Europejskiej. Aż 55 proc. respondentów przyznało, że działa na rynku niemieckim, 28 proc. – francuskim, 21 proc. – czeskim, 20 proc. – brytyjskim. Najpopularniejszymi kierunkami poza UE są z kolei Ukraina i Rosja. Działa tam jednak tylko odpowiednio 16 i 11 proc. przebadanych firm.

domena-eu

Z badania wykonanego na zlecenie home.pl wynika, że najważniejszym powodem do założenia przez polskie przedsiębiorstwa domeny .eu jest jej duża dostępność. Taki pogląd wyraziło aż 29 proc. ankietowanych. Z kolei 24 proc. badanych wykupiło ją ze względu na działalność firmy na rynku europejskim. Nie bez znaczenia okazała się atrakcyjna cena domen z końcówką .eu. Taki powód wskazało 14 proc. ankietowanych, którzy się na nie zdecydowali. Część (5 proc.) właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro-i małych firm wykupiło domenę .eu po to, żeby zwiększyć rozpoznawalność polskich przedsiębiorstw za granicą. Taki sam procent respondentów wskazywał na jej praktyczność.

Jak wynika z danych instytucji Eurid, aktualnie zarejestrowanych jest ich ponad 3,91 mln. Najwięcej domen eu. zarejestrowano w Niemczech (1,1 mln), Holandii (0,5 mln) oraz we Francji (0,34 mln). W Polsce funkcjonuje ponad 286 tys. unijnych adresów www.

(RED)