04/08/2009

Premiera nowych silników NVIDII do ray tracingu

Firma NVIDIA zaprezentowała dzisiaj silnik ray tracingu NVIDIA OptiX, jeden z elementów przeznaczonego dla twórców oprogramowania pakietu silników przyspieszających tworzenie aplikacji. Silniki przyspieszające tworzenie aplikacji sprawiają, że wprowadzanie do programów kosztownych funkcji o dużej wydajności staje się nie tylko prostsze, ale także znacząco skraca czas opracowania aplikacji.

Podczas imprezy SIGGRAPH 2009 firma NVIDIA zaprezentowała:

  • Silnik NVIDIA OptiX do ray tracingu w czasie rzeczywistym
  • Silnik NVIDIA SceniX, przeznaczony do zarządzania danymi i scenami 3D
  • Silnik NVIDIA CompleX, służący do optymalizacji wydajności wielu procesorów graficznych
  • 64-bitowy silnik NVIDIA PhysX, przeznaczony do tworzenia w czasie rzeczywistym hiperrealistycznych efektów środowiskowych i fizycznych

NVIDIA OptiX to programowalny, wykorzystujący technikę ray tracingu potok graficzny, ułatwiający twórcom oprogramowania osiąganie nowych poziomów realizmu za pomocą tradycyjnego programowania w C. Dzięki wykorzystaniu mocy masowo równoległych obliczeń procesorów NVIDIA Quadro, silnik OptiX w znacznym stopniu przyspiesza proces ray tracingu, wykorzystywany w wielu dziedzinach, takich jak: fotorealistyczny rendering, projektowanie samochodów, pomiary akustyczne, symulacje optyczne, obliczenia wolumetryczne czy badania promieniowania. Twórcy aplikacji mogą wykorzystać silnik OptiX w sposób otwierający projektantom, inżynierom i badaczom nowe możliwości.

Natomiast silnik zarządzania sceną NVIDIA SceniX oferuje interaktywny rdzeń dla wymagających, profesjonalnych aplikacji 3D działających w czasie rzeczywistym. Bez względu na to, czy chodzi o wiodące produkty takie jak RTT DeltaGen i Autodesk Showcase czy też mniejsze projekty służące do zaawansowanej wizualizacji, grafiki telewizyjnej, obrazowania medycznego lub badań geologicznych, silnik SceniX tworzy interaktywną strukturę służącą do zarządzania danymi 3D i prezentowania wyników w wysokiej jakości i w czasie rzeczywistym.

Raytracing

Służący do zarządzania mocą przetwarzania GPU silnik NVIDIA CompleX oferuje aplikacjom pełną interaktywność przy pracy z wyjątkowo dużymi i złożonymi modelami. Dzięki automatycznemu wykorzystaniu połączonych pamięci oraz mocy obliczeniowej wielu GPU w systemach wizualizacyjnych Quadro Plex, aplikacje stosujące silnik CompleX pozwalają użytkownikom nie na fragmentaryczną, ale całościową obróbkę i wizualizację danych.

64-bitowy silnik fizyczny NVIDIA PhysX pozwala na modelowanie w aplikacjach hiperrealistycznych, zachodzących w czasie rzeczywistym zjawisk fizycznych. Rozwiązanie stosowane już z sukcesami w dziedzinie gier komputerowych w nowej, 64-bitowej wersji pozwoli inżynierom, projektantom i animatorom na bardziej dokładne obliczenia przeprowadzane na większych pakietach danych, dzięki czemu ich prace nabiorą większego realizmu.

Autor/Redaktor publikacji

A.K.