21/12/2009

Projektory zastąpią telewizory?

Na telewizor powyżej stu cali mało kto może sobie pozwolić. Projektory multimedialne bez trudu wyświetlą taki obraz w jakości HD, a ich funkcjonalność jest coraz większa. Wkrótce mogą zagrozić najpopularniejszemu medium.

Zalety projektorów multimedialnych doceniono już w biznesie i edukacji. Są małe, lekkie i mobilne, dzięki czemu mogą przesądzić o sukcesie każdej prezentacji. Im powszechniejsza staje się rozdzielczość HD, tym większe perspektywy rysują się przed nimi również w innych dziedzinach życia. Filmy na DVD, kanały tematyczne i transmisje sportowe wyświetlone na wielkim ekranie projekcyjnym wyglądają imponująco. Czy to znaczy, że wkrótce projektory multimedialne mogą zastąpić telewizory?

Ile warte są cale?

Projektor będzie porównywalnym zakupem do 42 calowego telewizora. Jeśli interesuje nas jednak obraz o większej przekątnej, różnica jest już ogromna. Największym atutem projektora jest bowiem łatwość uzyskania dużego obrazu. Za 200 calowy telewizor musielibyśmy zapłacić 150 tys. zł, za projektor który wyświetli taki obraz – ok. 3 tys. zł.

Zastąpienie telewizorów nie będzie jednak łatwe z kilku powodów. Jakość obrazu telewizora zależy w mniejszym stopniu od warunków otoczenia. Projektor natomiast wyświetla optymalne kolory w zaciemnionym pomieszczeniu, a na ekranie mogą wystąpić kolorowe plamki, czyli tzw. „efekt tęczy”. Zaletą projektorów jest jednak to, że obraz oglądamy z daleka. Jego niedoskonałości nie są więc tak istotne jak w przypadku telewizora.

projektor Casio

Istotnym problemem pozostają jednak koszty eksploatacji. Projektor nie nadaje się do oglądania wszystkiego „jak leci”, ponieważ wiązałoby się to z częstą wymianą lampy (koszt około 1000 zł). Pod tym względem telewizor jest na razie niezastąpiony. Ale jeśli projektor przeznaczymy na bardziej wyjątkowe okazje, np. oglądanie filmów, sportu lub gry komputerowe, to w praktyce wyświecimy około 10-15 godzin tygodniowo. Po wykluczeniu urlopów i wyjazdów, czyli okresów kiedy nie używamy sprzętu, lampa powinna wystarczyć na 3-4 lata. Z drugiej strony, jeśli jej koszt podzielimy przez czas użytkowania, to za godzinę oglądania zapłacimy 50 groszy. Po doliczeniu kosztów energii, film obejrzymy za 2 zł, czyli znacznie mniej niż wydamy na bilet do kina.

Mobilne i uniwersalne

Głównym ograniczeniem dla projektorów pozostaje jednak wielkość mieszkania. Gigantyczny ekran na nic się nie zda na kilkunastu metrach kwadratowych. Jakość HD w telewizji daje szersze możliwości wykorzystania projektorów kinowych, ale ciągle pozostają one raczej rozwiązaniem dla kino maniaków, którzy są w stanie przeznaczyć część mieszkania na strefę dla projektora i ekranu. Rozwiązaniem bardziej uniwersalnym są projektory biznesowe – tańsze i mobilne, dzięki czemu można wykorzystywać je zarówno w firmie jak i w domu (co oczywiście obniża koszy eksploatacji).

Przeczytaj także:   Aparat szybszy niż bolid F1

casio-XJ-S43W

– Bardzo często nasi klienci pytają o możliwość wykorzystywania projektorów biznesowych do celów prywatnych. Nie osiągają one takiej jakości obrazu jak projektory kinowe, ale za to możliwości ich wykorzystania są dużo szersze – tłumaczy Szymon Staruchowicz z wrocławskiej firmy Projekcja, specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach audiowizualnych. – Projektory kinowe mają niższą jasność i wymagają zaciemnionych pomieszczeń. Biznesowe wyświetlają jaśniejszy obraz, dlatego jest on wyraźny także w dziennym świetle. Ich funkcjonalność najlepiej widać na przykładzie serii XJ Super Slim firmy Casio – najcieńszych projektorach świata. Wszystkie modele ważą niecałe 2 kg, są mniejsze od kartki A4 i cienkie jak laptop. Wysoka jasność i dwukrotny zoom optyczny umożliwiają prezentację praktycznie w każdych warunkach, a kolory nie różnią się od tych na monitorach LCD. Prosta obsługa, automatyczne wykrywanie sygnału obrazu i samoczynna korekcja trapezu (w pionie) podczas prezentacji pozwalają w pełni skupić się na przekazywanych treściach. Po pracy natomiast projektor można spakować do torby razem z laptopem, żeby w domu obejrzeć film na 100 calowym ekranie.

Udostępnij ten artykuł...

BLIK deklasuje konkurencję

Już niemal połowa Polaków płaci za zakupy w internecie BLIK-iem. To obecnie najczęściej wybierana forma płatności, której popularność od kilku lat sukcesywnie rośnie. To także jedna z ulubionych metod płatniczych Polaków – wynika z raportu Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”. 46 proc. badanych płaci za zakupione przez internet przedmioty i usługi BLIKiem – […]

Udostępnij ten artykuł...

Healthcann: teraz pora na crowdfunding

Healthcann – wrocławska spółka biotechnologiczna – jest kolejną polską firmą związaną z rynkiem konopnym, która zapowiedziała pozyskanie inwestorów poprzez emisję crowdfundingową – zapisy na akcje w tej emisji ruszą za około miesiąc. Healthcann jest autorem międzynarodowego zgłoszenia patentowego technologii AdvanDrop. Obecnie prowadzi projekt badawczy (rekomendowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), który ma zrewolucjonizować biznes […]

Udostępnij ten artykuł...

Boostsite – nikogo nie udają, robią swoje i robią to dobrze

W pracy SEO-wców „Content is King” – tak było, jest i będzie. Nie ma co jednak ukrywać, że do pełni szczęścia, i sukcesu, potrzebne jest coś jeszcze – wielopoziomowa SEO-analiza. Są już ugruntowani globalni liderzy, którzy dopieszczają swoje narzędzia do optymalizacji SEO. Trudno jest obecnie zaistnieć z czymś nowym i zaskakującym na tym rynku. Ale, […]

Udostępnij ten artykuł...