10/04/2025

Prywatność danych coraz większym wyzwaniem w dobie sztucznej inteligencji

Cisco prezentuje raport 2025 Data Privacy Benchmark Study, kompleksową analizę trendów dotyczących prywatności danych i ich wpływu na działalność firm na całym świecie. Raport pokazuje, że choć prywatność danych staje się fundamentem zaufania i wartości biznesowej, firmy funkcjonują dziś w złożonej rzeczywistości. Coraz częściej chcą przechowywać dane lokalnie, bo uważają to za bezpieczniejsze, ale jednocześnie bardziej ufają globalnym dostawcom, którzy oferują nowoczesne rozwiązania do ochrony danych.

Prywatność danych coraz większym wyzwaniem w dobie sztucznej inteligencji

„Prywatność i odpowiednie zarządzanie danymi to fundament odpowiedzialnego podejścia do AI” – powiedziała Dev Stahlkopf, Chief Legal Officer w Cisco. „Dla organizacji, które chcą być gotowe na wdrażanie AI, inwestycje w prywatność stanowią niezbędny krok, umożliwiający skuteczne zarządzanie tą technologią”.

Bezpieczeństwo i ochrona danych a kwestia ich rezydencji

Pomimo wyższych kosztów operacyjnych związanych z lokalnym przechowywaniem danych, 90% organizacji uważa, że przechowywanie danych lokalnie jest z natury bezpieczniejsze. Jednocześnie aż 91% respondentów (wzrost o 5 pkt proc. rok do roku) ufa globalnym dostawcom, wierząc, że lepiej chronią dane. To pokazuje złożoność dzisiejszego środowiska – globalne kompetencje są cenione, ale lokalne przechowywanie danych jest postrzegane jako bezpieczniejsze.

„Rosnące zainteresowanie lokalizacją danych wynika z potrzeby suwerenności informacyjnej” – komentuje Harvey Jang, Chief Privacy Officer w Cisco. „Jednak dla dalszego rozwoju globalnej gospodarki cyfrowej istotne są zaufane i płynne przepływy danych między krajami. Ważne będą międzynarodowe ramy, takie jak Global Cross-Border Privacy Rules Forum, które umożliwią rozwój, zachowując przy tym wysokie standardy ochrony prywatności i bezpieczeństwa”.

Budowanie zaufania poprzez zgodność z przepisami: przewaga konkurencyjna wynikająca z prawa do prywatności

Przepisy o ochronie prywatności to wciąż jeden z filarów budowania zaufania konsumentów – 86% respondentów twierdzi, że regulacje te mają pozytywny wpływ na ich działalność (wzrost z 80% rok wcześniej). Mimo kosztów związanych z ich przestrzeganiem, aż 96% organizacji przyznaje, że korzyści znacząco przewyższają inwestycje.

Tę tendencję potwierdza również Cisco Consumer Privacy Survey 2024, w którym 53% konsumentów na świecie zadeklarowało, że zna przepisy dotyczące prywatności w swoim kraju. Wśród nich aż 81% czuje się pewnie w zakresie ochrony swoich danych – w porównaniu do zaledwie 44% tych, którzy nie są świadomi istnienia takich przepisów.

Prywatność jako fundament odpowiedzialnego rozwoju GenAI

Wraz ze wzrostem świadomości na temat sztucznej inteligencji – 63% ankietowanych dobrze zna generatywną AI – nie maleją obawy dotyczące ryzyk z nią związanych. Choć wiele firm zauważa korzyści biznesowe wynikające z wdrażania GenAI, prywatność danych wciąż stanowi poważne zagrożenie.

64% respondentów obawia się przypadkowego ujawnienia poufnych danych, zarówno publicznie, jak i konkurencji. Jednocześnie niemal połowa z nich przyznaje się do wprowadzania danych pracowników lub informacji niejawnych do narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. To pokazuje, jak duże jest to wyzwanie i podkreśla potrzebę narzędzi takich jak Cisco AI Defense, które pomagają zapobiegać nadużyciom i wyciekom danych w środowiskach wykorzystujących AI.

Aż 99% organizacji przewiduje, że część środków przeznaczonych dotychczas na prywatność zostanie przekierowana na inicjatywy związane z AI. Z kolei raport Cisco AI Readiness Index 2024 pokazuje, że budżety IT na wdrażanie AI mają prawie podwoić się w nadchodzącym roku. Cisco zapowiada dalsze badania nad tym zjawiskiem, podkreślając, że zarządzanie prywatnością i AI powinno iść w parze, aby zapewnić bezpieczne i rzetelne wdrożenie technologii

Autor/Redaktor publikacji

Marcin Majerek
Marcin Majerek