Dla potencjalnych nabywców telefonów GSM liczy się przede wszystkim marka. W tym zakresie batalię o serca i portfele polskich konsumentów wygrywa po raz kolejny Nokia. Idealna komórka to slider wyposażony w aparat cyfrowy, radio oraz MP3. To tylko niektóre wnioski płynące z raportu przygotowanego przez porównywarkę cen Skąpiec.pl.
Telefony komórkowe dawno już wyszły poza swoje pierwotne funkcje: dzwonienie i „esemesowanie”. Kolorowe wyświetlacze, MMs-y czy sterowanie niektórymi opcjami za pomocą głosu również nie robią już wrażenia. Nawet moduł GPS przestał być czymś egzotycznym.
Współczesne komórki przypominają wielofunkcyjne kombajny. Słuchamy za ich pomocą muzyki, oglądamy filmy, prowadzimy video-konferencje. Wizje producentów coraz częściej zdają się wyprzedzać nasze rzeczywiste potrzeby. Czyje starania zostały docenione w minionym półroczu?
Hegemonia Nokii
Z raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie styczeń – czerwiec 2009 w kategorii Telefony GSM” wynika, że rozgrywkę o portfele nabywców „komórek” wygrała bezapelacyjnie Nokia. Uzyskała ona 40,90 proc. wskazań (w gronie 15 producentów).
Fiński konstruktor komórek wyprzedził prawie dwukrotnie produkty z logo Sony Ericssona, które uzyskały 22,71 proc. wyborów. Na najniższym stopniu podium – z kilkuprocentową stratą do poprzednika – stanął Samsung (18,05 proc. wyborów).
Trójka czołowych graczy wygląda więc identycznie jak w całym 2008 roku. Lekkie przetasowanie nastąpiło za to poza podium. Z danych obejmujących pierwsze półrocze 2009 wynika, że czwartą pozycję zajął LG (9,01 proc.). Zdystansował on tym samym produkty z logo Motoroli (3,86 proc.) oraz Apple’a (1,30 proc.).
Z raportu Skąpiec.pl obejmującego 2008 rok wynikało, że to Motorola (wynalazca kultowego walkie-talkie) znajdowała się tuż za podium, wyprzedzając LG i Apple’a.
Co warte podkreślenia, to właśnie marka w przypadku telefonów GSM ma największe znaczenie dla potencjalnych kupujących. Parametr Producent zdobył 40,65 proc. wszystkich wyborów. Dużo mniejszą uwagę zwracamy na rodzaj telefonu (wysuwany, z klapką etc.), znajdujące się w telefonie funkcje (jak aparat czy odtwarzacz mp3) oraz cenę.
Najtańszy proszę
Jeśli mowa o cenie, w okresie styczeń – czerwiec 2009 osoby korzystające ze Skąpiec.pl najczęściej poszukiwały telefonów GSM z najtańszej półki cenowej czyli do 300 zł (31,36 proc.). To kontynuacja tendencji do wybierania najniższego przedziału cenowego zaobserwowanej w 2008 roku.
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział od 300 do 500 zł (26,54 proc. wszystkich wyborów). Z danych zebranych przez Skapiec.pl wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 500 do 700 zł (13,79 proc.).
Najrzadziej sięgamy po telefony z najdroższej półki. Przy czym jeśli już otwieramy nasze portfele szerzej, nieco częściej wybieramy telefony powyżej 2000 zł (5,97 %), aniżeli te od 1000 do 1500 zł (5,91 proc.) czy też od 1500 do 2000 zł (3,93 proc.).
Pożegnanie z puderniczką
Największą popularnością cieszą się telefony rozsuwane czyli tzw. slidery (33,85 proc. wszystkich wyborów). Niewiele ustępują im telefony z klapką, które zdobyły 31,42 proc. Trzecie miejsce zajęły komórki tradycyjne (24,27 proc.). Warto wspomnieć, że jeszcze rok temu to slidery goniły telefony przypominające swym wyglądem puderniczkę.
Aparat w telefonie musi być – taki wniosek płynie z wyborów dokonywanych przez osoby korzystające ze Skąpca. Najlepiej taki, który zapewnia wysoką rozdzielczość zdjęć. Największym zainteresowaniem cieszą się wbudowane aparaty, które gwarantują rozdzielczość rzędu 5,0 megapikseli (26,79 proc. wskazań).
Wyniki analiz pokazują dobitnie, że konsumenci skłaniają się ku zakupom telefonów wielofunkcyjnych, gwarantujących nie tylko robienie zdjęć, ale także odbiór muzyki w formacie CD czy słuchanie radia.
Najbardziej pożądany telefon:
- Marka: Nokia
- Cena: do 300 zł
- Typ: Slider
- Aparat cyfrowy: 5 MPx
- Dodatki: MP3, Radio FM
- Karta pamięci: micro SD
- Komunikacja: Bluetooth
Pełna treść raportu przygotowanego przez Skąpiec.pl dostępna jest w tym miejscu.
Autor/Redaktor publikacji
Ostatnie publikacje
- Biznes i finanse13/10/2022Formy inwestowania na forex. Którą wybrać?
- Biznes i finanse25/07/2022Software house. Jakie aplikacje stworzy dla biznesu?
- Technologia24/06/2022Kontrola dostępu Roger – najważniejsze informacje
- Smartfony05/05/2022Kompleksowy serwis dla produktów Apple i korzyści z niego wynikające