16/07/2018

Czy Apple Pay zdominuje rynek płatności mobilnych?

Apple Pay zadebiutowało w Polsce 19 czerwca. Zgodnie z doniesieniami części banków technologia szybko zyskała popularność i tysiące użytkowników. To jednak dopiero początek ekspansji rozwiązania od Apple. Według raportu Juniper Research, Apple Pay może w ciągu najbliższych dwóch lat zdominować sektor mobilnych płatności zbliżeniowych.

Do tej pory nową formę płatności udostępniło swoim klientom 8 polskich banków. Wszystko wskazuje na to, że prace nad kolejnymi wdrożeniami są w toku. Polski oddział Mastercard poinformował, że rozwiązanie powinno być wkrótce dostępne także dla osób posiadających konto w PKO BP. Zainteresowani zaczynają pytać o termin integracji technologii w swoich bankach i wkrótce obsługa Apple Pay może zostać się jednym z kryteriów przy wyborze rachunku bankowego.

Technologia ta jest na tyle istotna, że nad jej wdrożeniem pracuje również Allegro. Widząc tak dynamiczny rozwój Apple Pay na całym świecie, badacze z firmy Juniper Research postanowili oszacować, jak będzie kształtować się rynek płatności zbliżeniowych w 2020 roku. Czy Apple Pay może się spodziewać zaciętej konkurencji?

Niekwestionowany lider
Mimo konkurowania z największymi graczami na rynku technologii jak Google i Samsung, Apple wychodzi ze starcia zwycięsko. Według badaczy, Apple Pay w ciągu dwóch lat będzie odpowiadać za połowę mobilnych płatności zbliżeniowych. Liczba użytkowników tego typu rozwiązań ma wzrosnąć niemal dwukrotnie z około 241 milionów obecnie do niemal 450 milionów w 2020 roku.

Apple Pay już dzisiaj wyraźnie dystansuje konkurentów jeżeli chodzi o dostępność na całym świecie. Rozwiązanie od giganta z Cupertino dostępne jest w ponad 2 tys. banków w 24 krajach. Goniący za nim Samsung Pay osiąga wynik ponad 1300 banków w 21 państwach, a podium zamyka Google Pay (znane wcześniej jako Android Pay) z wynikiem ponad 1000 banków w 17 krajach.

Nie tylko Apple, Google i Samsung chcą przejąć jak największą część tego atrakcyjnego rynku. Analogiczne systemy płatności oferują również m.in. Xiaomi, Huawei, Fitbit i Garmin. Kolejne firmy będą dołączać do tego grona, aby zaoferować wygodne płatności w obrębie własnych ekosystemów. Trójka gigantów ma jednak pogłębić swoją dominację nad pozostałymi konkurentami do 2023 roku.

Zbliżeniowa rewolucja
Juniper Research przewiduje również dynamiczny rozwój już dziś wyjątkowo popularnych płatności zbliżeniowych za pomocą kart płatniczych. Autorzy raportu prognozują, że do 2020 roku liczba osób korzystających z płatności bezdotykowych wzrośnie z 440 milionów obecnie aż do 760 milionów.

Warto podkreślić, że Polska ma swój wyraźny udział w rozwoju płatności bezgotówkowych. Według danych NBP w naszych portfelach znajduje się niemal dwadzieścia dziewięć i pół miliona kart zbliżeniowych. Imponować może również rozbudowana sieć terminali – zapłacimy w ten sposób w 514 tysiącach punktów w całym kraju. Takie wyniki stawiają nasz kraj wśród światowych liderów płatności zbliżeniowych.

Nie tylko w terminalu
Apple Pay umożliwia płatności nie tylko za pomocą telefonu oraz Apple Watch. Posiadając odpowiednio nowy model komputera Mac (z macOS Sierra lub nowszym) lub iPada, możemy skorzystać z nowej metody płatności również do zakupów online. Dostępność Apple Pay w sklepach internetowych oraz u naszych usługodawców zależy głównie od wybranego przez nich systemu płatności. Jeżeli więc chcecie zapłacić w ten sposób w swoich ulubionych miejscach, najlepiej skontaktować się z właścicielem i zasugerować integrację. Czy korzystacie już z Apple Pay? Jeżeli tak, to jakie są Wasze wrażenia? Dajcie nam znać w komentarzach!

Autor: Grzegorz Świerniak (blog PayLane)

Autor/Redaktor publikacji

Marcin Majerek
Marcin Majerek