Allegro dobrze zakończyło 2023 rok, odnotowując wzrost GMV w Polsce o 8,5% r/r w czwartym kwartale nawet w obliczu wciąż ograniczonych wydatków konsumenckich w okresie świątecznym. Skorygowany zysk EBITDA w naszym kraju wzrósł o 28% do 906 mln zł. Te najnowsze wyniki finansowe Allegro robią wrażenie.
Allegro generuje 94% swojego biznesu w Polsce, gdzie jest też najpopularniejszym miejscem robienia zakupów online. Liczba aktywnych kupujących w naszym kraju wzrosła w czwartym kw. do 14,6 mln, a generowane przez nich średnie roczne GMV zwiększyło się o 6,4% r/r. Allegro Smart! i Allegro Pay są synonimami wygodnych i niedrogich e-zakupów, zwiększając lojalność klientów.
Allegro Smart! i Allegro Pay – wyniki finansowe
Smart! to obecnie najpopularniejszy program lojalnościowy także w Czechach. Wszyscy polscy klienci korzystają już z nowych warunków usługi, co tylko potwierdza jego wartość. Allegro dalej upraszcza strukturę współfinansowania programu, nie powodując przy tym dużych rotacji wśród konsumentów i sprzedawców.
Znakomicie wyglądają wyniki finansowe Allegro w sektorze pożyczkowym. Wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła w IV kw. o 43% r/r do ponad 2,6 mld zł, a w całym roku zwiększyła się o połowę do 6,7 mld zł. A to plasuje Allegro Pay wśród największych dostawców usług finansowania konsumenckiego w Polsce. Allegro testuje teraz nową ofertę cashbacku o nazwie Allegro Cash. Wszystkie te innowacje są na wyciągnięcie ręki dzięki aplikacji Allegro ze średnio 15,5 mln aktywnych użytkowników miesięcznie.
Allegro One Box – 3500 automatów
Grupa oferuje największą sieć punktów odbioru w całej Polsce i stale unowocześnia własne możliwości dostaw, aby zapewnić coraz szerszy wybór. Konsumenci mogą teraz korzystać z ponad 3 500 automatów paczkowych One Box, a ich popularność przełożyła się na trzykrotnie większe wykorzystanie niż rok wcześniej, co też daje Allegro większą kontrolę nad kosztami jednostkowymi. Jednocześnie grupa podpisała niedawno aneks do wieloletniej umowy z InPost, który wiąże poziom cen z wolumenem. Współpraca ta uwzględnia też łączoną ofertę dostaw przesyłek pomiędzy Polską a Czechami. To z pewnością poprawi wyniki finansowe Allegro na południu.
Ponad pół miliarda atrakcyjnych cenowo ofert od ponad 150 tysięcy sprzedawców przełożyło się na wzrost polskiego GMV Allegro o 11% w ubiegłym roku. W samym czwartym kw. tempo to było 3,3 raza szybsze niż dynamika nominalnej sprzedaży detalicznej. W obliczu inflacji konsumenci szukają najlepszych ofert na Allegro. Niezależnie od tego, czy chodzi o okazje czy większe zakupy, Allegro ma je w swojej ofercie. A Gwarancją Najniższej Ceny objętych jest już około 600 tysięcy produktów.
Wyniki finansowe Allegro w sektorze reklamy
Sprzedawcy i marki chcą zwrócić na siebie uwagę milionów międzynarodowych klientów Allegro. Dzięki temu przychody reklamowe zwiększyły się o 31%. Wzrost GMV i średniej prowizji od sprzedaży (take rate) w połączeniu z realizowanym przez grupę projektem efektywnościowym Fit to Grow przełożyły się na wyższe przychody i wzrost marży GMV Allegro w naszym kraju. To 5,78% w czwartym kw. i 5,4% w całym roku.
Liczba aktywnych kupujących na nowej platformie Allegro w Czechach podwoiła się w ostatnim kwartale roku do 1,6 miliona. Z darmowych dostaw Allegro Smart! korzysta już pół miliona użytkowników. Na Allegro.cz znajdują się oferty około 30 tysięcy sprzedawców, w tym starsze przejętych przez Allegro marek MALL i CZC, których udział stanowił ponad 14% GMV w czwartym kwartale.
Allegro jest aplikacją nr 2 pod względem pobrań w Czechach. Zaledwie sześć miesięcy od pełnego uruchomienia Allegro.cz jest drugim co do wielkości graczem e-commerce w kraju pod względem ruchu. Gwarancją Najniższej Ceny objętych jest ponad 70 tys. produktów na czeskiej platformie, która zbudowała już wizerunek najbardziej konkurencyjnego cenowo miejsca zakupów w kraju.
Wyniki finansowe czeskiego Allegro mniej radosne
A jak wyglądają wyniki finansowe Allegro w Czechach? Spółka stopniowo przekształca MALL i CZC w skutecznych sprzedawców na Allegro.cz. Skorygowana strata EBITDA segmentu MALL wyniosła w ubiegłym roku 205 mln zł. I choć stanowi to zaledwie 7% skorygowanego zysku EBITDA w Polsce, to tempo transformacji jest poniżej oczekiwań grupy. Allegro dokonało drugiego odpisu aktualizującego wartość czeskich aktywów. Jest to temat czysto księgowy, który nie wpływa na stabilność biznesu ani ambicje międzynarodowe grupy.
Tym bardziej, że szybki rozwój Allegro.cz w Czechach służy jako podręcznik dla rozbudowy platformy w nowych krajach. Allegro wdraża swój model przy stosunkowo niewielkich nakładach. A to oznacza stopniowo malejące inwestycje kapitałowe przy każdym kolejnym starcie platformy na nowym rynku. Allegro.sk rozpoczęło już działalność na Słowacji i wkrótce w pełni rozwinie tam skrzydła. Kolejne rynki w regionie będą uruchamiane stopniowo.
Wyniki finansowe Allegro za 2023 rok