27/05/2022

Healthcann – kolejny crowdfunding w branży konopnej

Robiąca zawrotną karierę na rynku konopnym w Polsce, wrocławska spółka Healthcann, rozpoczyna crowdfunding za pośrednictwem platformy Crowdway.pl (https://akcje.healthcann.eu). Celem zbiórki jest pozyskanie 2,5 mln złotych. Healthcann tworzy i rozwija technologie dla rynku konopi leczniczych. Za 4 lata ma on osiągnąć w Polsce wartość 2,2 miliarda złotych.

Założyciele Healthcann Crowdfunding

Healthcann jest kolejną polską firmą związaną z rynkiem konopnym, która chce pozyskać inwestorów poprzez crowdfunding. Healthcann jest autorem opatentowanej na świecie technologii AdvanDrop. Obecnie prowadzi projekt badawczy (rekomendowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), który ma zrewolucjonizować biznes konopny i farmaceutyczny.

Nasza strategia rozwoju dopasowana jest do bardzo szybkiego tempa wzrostu na rynku konopnym w Polsce i na świecie. Już dzisiaj są to zawrotne sumy. Po zmianach w prawie będzie to jeden z większych motorów napędowych przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego. – mówi Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcanna. – Stąd nasze dążenie do pozyskania finansowania, najpierw poprzez crowdfunding. Dzięki temu w najbliższych dwóch latach będziemy mogli rozwinąć nowe technologie, wprowadzić kolejne produkty z CBD, dostosować zaplecze produkcyjne do nowej skali, a także dokonać ekspansji zagranicznej. dodaje dr Grzegorz Kiełbowicz.

Biznesową misją Healthcann’a jest poprawa jakości i efektywności produktów z rynku konopnego. Według raportu New Frontier Data w 2020 roku roczne wydatki na produkty z CBD w Unii Europejskiej wyniosły 8,3 mld euro (9,75 mld $). Prognozuje się, że do 2025 roku osiągną nawet 13,6 mld euro (15,98 mld $) rocznej sprzedaży.

Dobrze rokujący rynek konopny w Polsce

Według firmy badawczej Euromonitor International, produkty z marihuany wygenerowały 38 mld USD obrotu na świecie w 2021 roku. Przewiduje się, że do 2026 roku będzie to 90 mld USD. Polska odpowiada za 8% udziału rynkowego wśród krajów europejskich. Euromonitor International uważa, że polski rynek konopi jest dopiero w początkowej fazie i oferuje wysokie możliwości wzrostu. Wartość biznesu konopnego w Polsce zwiększyła się czterokrotnie z 210 milionów złotych w 2019 roku do 900 milionów złotych w 2021 roku. Oczekuje się, że do 2026 roku osiągnie kwotę 2,2 miliarda złotych.

Healthcann idzie w crowdfunding – czym zajmuje się spółka?

Healthcann to polska spółka biotechnologiczna, której technologie zostały docenione już m.in. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wrocławska firma opracowuje unikalne metody dostarczania związków do organizmu. Dzięki nim możliwa będzie rewolucja w jakości, sposobie i formie przyjmowania leczniczych związków konopi (kannabinoidów).

Healthcann znany jest na rynku konopnym m.in. z autorskiej technologii AdvanDrop. Dzięki niej efekt działania konopi można poczuć już po 5-10 minutach, a nie po 1-2 godzinach, jak to jest w przypadku np. standardowych olejków CBD. Udowodnione to zostało we wstępnych badaniach przedklinicznych. AdvanDrop pozwala też podawać związki konopi w wygodnej postaci, np. w połączeniu z ulubionym napojem lub w formie pastylek do ssania. Ma to kluczowe znaczenie nie tylko w przypadku zastosowań prozdrowotnych, ale szczególnie w zastosowaniach stricte leczniczych. Łatwość przyjmowania substancji leczniczych przekłada się na przestrzeganie reżimu terapii, a przez to na jej skuteczność.

– Technologia ta umożliwia tworzenie całkowicie nowych i niedostępnych na rynku postaci kannabinoidów o wysokiej przyswajalności, np. w postaci pastylek do ssania, kapsułek miękkich, tabletek, kapsułek twardych i wielu innych. Obecnie w naszym dziale badawczo- rozwojowym prowadzimy cztery zaawansowane naukowo projekty o wartości 5,3 mln złotych. Dzięki nim powstają kolejne technologie, a na ich bazie nowoczesne i poszukiwane przez konsumentów oraz pacjentów formy produktów. – mówi dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcanna.

Masowe wdrożenie technologii AdvanDrop, jak i opracowywanych przez Healthcann nowych technologii, znacząco podniesie efektywność produktów z kannabinoidami. A to istotnie zmieni rynek konopny w Polsce i na świecie. Obecnie ze skutecznością tych produktów bywa bardzo różnie.

Zespół spółki Healthcann Crowdfunding

Healthcann – jakie cele crowdfundingu?

Środki pozyskane w crowdfundingu pozwolą sfinansować dalszą realizacje projektów badawczo-rozwojowych, rozbudowę portfolia patentowego oraz zdobycie rynku farmaceutycznego. W planie jest też zwiększenie mocy produkcyjnych i zatrudnienie specjalistów w dziale sprzedaży. To umożliwi szybszą komercjalizację naszych technologii oraz produktów na rynku polskim i zagranicznym.tłumaczy Agnieszka Teodoru, dyrektor operacyjna Healthcanna.

Najważniejsze cele crowdfundingu to:

  • Nowe technologie i prace badawczo-rozwojowe.
  • Międzynarodowa ochrona patentu AdvanDrop.
  • Ekspansja na rynek farmaceutyczny poprzez:
  • a) uzyskanie pozwolenie na pracę z substancją psychoaktywną THC,
  • b) rejestracja surowca farmaceutycznego,
  • c) wdrożenie systemu Dobrych Praktyk Wytwarzania GMP (EU),
  • d) powiększenie parku maszynowego.

– Przełomem w działalności naszej spółki będzie z pewnością przyznanie przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny pozwolenia na pracę z substancją kontrolowaną jaką jest THC oraz rejestracja AdvanDrop z THC jako surowca farmaceutycznego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Umożliwi nam to łączenie tego psychoaktywnego związku z naszymi technologiami. Dzięki temu powstaną nowe, znacznie wygodniejsze i skuteczniejsze niż do tej pory formuły podawania pacjentom THC. – mówi dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcanna.

Szczególne miejsce w strategii spółki na najbliższe lata zajmuje wprowadzenie do obrotu aptecznego surowców farmaceutycznych. Będzie to podstawa do masowego sporządzania leków recepturowych na bazie tych dwóch związków konopnych. Marihuana lecznicza, zawierająca THC i dopuszczona w Polsce do leczenia niektórych schorzeń, dostępna jest jedynie w postaci suszu. Nastręcza to pacjentom wiele problemów z jej przyjmowaniem, a dla niektórych stanowi wręcz barierę trudną do przejścia. Możliwość uzyskania w aptece leku zawierającego THC, który będzie nie tylko znacznie skuteczniejszy (standaryzacja dawki, lepsza wchłanialność), ale też dostępny w postaci wygodnych do aplikacji kropli, oznaczać będzie prawdziwą rewolucję. W wymiarze międzynarodowym umożliwi to spółce eksport technologii do krajów, gdzie dopuszczone jest tzw. rekreacyjne stosowanie marihuany.

Co to jest crowdfunding?

Crowdfunding jest sposobem na pozyskanie funduszy na nowy projekt biznesowy poprzez wykorzystanie niewielkich kwot kapitału od dużej liczby osób fizycznych. Crowdfunding odbywa się online, wykorzystując łatwą dostępność ogromnych sieci ludzi dzięki mediom społecznościowym i stronom internetowym crowdfundingu, aby połączyć inwestorów i przedsiębiorców, z potencjałem zwiększenia przedsiębiorczości poprzez rozszerzenie puli inwestorów poza tradycyjny krąg właścicieli, krewnych i inwestorów venture capital.

Co to jest crowdfunding

Chociaż podobne koncepcje mogą być również realizowane poprzez subskrypcje wysyłkowe, imprezy dobroczynne i inne metody, termin crowdfunding odnosi się do systemów pośredniczących w Internecie. Model crowdfundingu opiera się zasadniczo na trzech uczestnikach – inicjatorze projektu, który proponuje pomysł lub projekt do sfinansowania, osobach lub grupach, które wspierają pomysł, oraz organizacji moderującej (platformie), która łączy strony, aby uruchomić pomysł.

Crowdfunding został wykorzystany do sfinansowania szerokiej gamy przedsięwzięć przedsiębiorczych nastawionych na zysk. Są to projekty artystyczne i kreatywne, wydatki medyczne, podróże i projekty przedsiębiorczości społecznej zorientowane na społeczność. Chociaż sugerowano, że crowdfunding jest silnie powiązany ze zrównoważonym rozwojem, empiryczna walidacja wykazała, że zrównoważony rozwój odgrywa tylko ułamkową rolę w crowdfundingu.

Healthcann – teraz crowdfunding a potem giełda

Oprócz pierwszej emisji crowdfundingu, zarząd spółki zapowiedział także wejście na giełdę. Ma to zapewnić płynności akcji, a także poszerzyć możliwości dalszego pozyskiwania kapitału na rozwój. Będzie miało to kluczowe znaczenie w świetle liberalizującego się światowego rynku obrotu produktami z konopi.

– Planujemy debiut na giełdzie w 2024 roku i podjęliśmy już w tej sprawie stosowną uchwałę. W ciągu około 18 miesięcy od zakończenia  crowdfundingu planujemy wprowadzić akcje do obrotu na rynek NewConnect. Damy dotychczasowym inwestorom płynność w obrocie kapitałem zainwestowanym w spółkę.wyjaśnia dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcanna.

Polacy coraz chętniej leczą się medyczną marihuaną

W 2020 roku w Polsce było ponad 4100 pacjentów prowadzących oficjalną terapię z wykorzystaniem związków konopi. W tym roku, według raportu firmy analitycznej Prohibition Partners, jest to już ponad 9200 pacjentów. Zdaniem wspomnianej firmy analitycznej, Polska jest obecnie jednym z największych rynków medycznej marihuany w Europie pod względem ilości pacjentów, za Niemcami i Włochami.

Szacunki firmy badawczej Euromonitor International wskazują, że liczba legalnych użytkowników konopi w Polsce (zarówno medycznych, jak i CBD) osiągnie 1,3 miliona do 2026 roku. Oczywiście uwzględniono w tych prognozach obecną sytuację prawną. W przypadku liberalizacji przepisów użytkowników będzie kilka razy więcej.

W tym miesiącu mija 5 lat, odkąd polscy lekarze mogą legalnie wystawiać recepty na leki zawierające marihuanę, a farmaceuci je realizują. Po legalizacji marihuany medycznej w listopadzie 2017 roku Naczelna Izba Aptekarska stwierdziła: „Szacuje się, że osób czekających na terapie marihuaną medyczną może być nawet około 300 tysięcy. Medyczna marihuana wzmacnia działanie anandamidu, związku, który działa na komórki mózgu przeciwbólowo i uspokajająco, pobudza apetyt, przeciwdziała nudnościom i wymiotom, a także obniża ciśnienie śródgałkowe”.

Marcin Majerek

(RED) – Healthcann crowdfunding