Nie minął nawet rok od wprowadzenia na rynek domeny .tech, a stała się już ona piątym najchętniej wybieranym rozszerzeniem na świecie. Najczęściej korzystają z niej firmy, które wytwarzają nowe technologie, startupy, uniwersytety, a także blogerzy i youtuberzy.
Domena .tech została wprowadzona na rynek w sierpniu ubiegłego roku. Należy do grupy rozszerzeń zwanych nTLD (nowe domeny funkcjonalne). Powstała w odpowiedzi na brak dużego wyboru nazw w popularnych domenach (na świecie – .com, w Polsce – .pl). Drugim powodem jest chęć odróżnienia się danego serwisu od konkurencji.
Od tamtego czasu na świecie zarejestrowano już ponad 141 tys. takich domen, w Polsce – 936. Okazuje się, że domena .tech jest piątym najczęściej wybieranym rozszerzeniem na świecie. Zarejestrowano już ją w 169 krajach. Najczęściej takie rozszerzenie wybierają Amerykanie, Europejczycy, Japończycy i Australijczycy.
Kto zazwyczaj decyduje się na domenę .tech? Są to firmy, które wytwarzają nowe technologie, startupy i uniwersytety. Sięgają po nią także blogerzy i youtuberzy zajmujący się tematyką nowinek technicznych. Nierzadko są to autorzy profili na serwisach społecznościowych, które mają miliony odbiorców.
– Ilość rejestracji domen .tech wskazuje, że na rynku była duża luka, którą udało się wypełnić dopiero w zeszłym roku – mówi Marta Goc, kierownik produktu domeny w home.pl. – Blogerzy, youtuberzy, uniwersyteckie hackatony, placówki edukacyjne, internetowe serwisy informacyjne to tylko niektóre przykłady grup lub instytucji, które chciały zdecydowanie zaznaczyć swój profil działalności.
(RED)