W ubiegłym roku blisko 80 proc. Polaków planowało na wakacyjny wyjazd wybrać się autem – tak wynika z badania Mercedes-Benz Vans „Na wakacje samochodem – jak podróżują Polacy?”. Jedna czwarta z nich spędziła w podróży ponad 6 godzin. Dłuższe dystanse oznaczają większe obciążenia dla silnika, w szczególności dla aut, które na co dzień pokonują głównie miejskie trasy. Dlatego przed wyjazdem w dalszą podróż, warto zadbać o odpowiedni poziom oleju.
Wakacyjne podróże samochodowe Polaków zyskują na popularności. Najczęściej wybierane destynacje to Chorwacja, Włochy, Niemcy, Czechy oraz kraje nadbałtyckie. Według raportu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) z 2023 roku, średnia odległość, jaką Polacy pokonują wybierając się na wakacje samochodem, wynosi około 1500 km.
Podróż na tak długich trasach jest wymagająca dla samochodu z kilku powodów. Przede wszystkim, silnik oraz inne podzespoły, takie jak układ chłodzenia, hamulce czy opony, są narażone na długotrwałe obciążenia. Długie godziny jazdy w wysokich temperaturach mogą prowadzić do przegrzewania się także innych komponentów, co może skutkować ich awarią. Tymczasem, wciąż niewielu kierowców zabiera ze sobą butelkę oleju, by móc uzupełnić jego poziom w nagłych wypadkach. Nadchodzące podróże to zatem doskonała okazja dla warsztatów, by przypomnieć klientom o konieczności zadbania o ten aspekt.
Podróż bez niespodzianek
Przede wszystkim, dobrze by właściciele aut wiedzieli, że dolanie oleju silnikowego przed podróżą chroni silnik przed przegrzewaniem. Podczas długiej jazdy jest on narażony na długotrwałe obciążenia, co może prowadzić do osiągania zbyt wysokich temperatur. Odpowiednia ilość oleju zapewnia właściwe smarowanie i chłodzenie silnika, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń. Chroni on także wewnętrzne części silnika przed zużyciem i korozją. Wysokiej jakości produkt pomaga utrzymać powierzchnie metalowe oddzielone cienką warstwą filmu olejowego, co minimalizuje tarcie i zużycie, a tym samym przedłuża żywotność auta. Dolewka oleju przed podróżą zapewnia, że silnik będzie odpowiednio chroniony, nawet podczas długotrwałej eksploatacji.
Prawidłowy poziom oleju silnikowego jest także kluczowy dla optymalizacji wydajności silnika. Dzięki temu podróż może być bardziej komfortowa i oszczędna, gdyż przekłada się to bezpośrednio na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkowo, brak odpowiedniej ilości oleju często prowadzi do poważnych awarii silnika, które mogą uniemożliwić kontynuację podróży. Regularna kontrola, wymiana lub uzupełniane to prosta procedura, która może zapobiec nieprzyjemnym niespodziankom na trasie.
W przypadku olejów półsyntetycznych i syntetycznych, zaleca się wymianę oleju co 10-15 tysięcy km lub co rok. Oczywiście jest to także zależne od rekomendacji producenta pojazdu czy sposobu użytkowania pojazdu. W przypadku silników wysokowydajnych, turbodoładowanych czy sportowych, często zaleca się krótsze interwały wymiany. Może to wynikać z większego obciążenia silnika lub bardziej wymagających warunków eksploatacji.
Nie samemu, a w warsztacie
Aż trzech na czterech kierowców zleca wymianę oleju profesjonalistom – wynika z badania GiPA dla Petronas. Właśnie dlatego, będąc właścicielem warsztatu, warto regularnie przypominać klientom o podstawowych czynnościach serwisowych, ponieważ pomaga to budować z nimi długotrwałe relacje i podnosi zaufanie do warsztatu.
– Dolewka oleju to dodatkowa usługa, która generuje przychody dla serwisu. Może ona być również częścią bardziej kompleksowej usługi przeglądu przed wyjazdem, co zwiększa całkowitą wartość zlecenia. Prewencyjne działania, takie jak kontrola i dolewka oleju, zapobiegają także kosztownym naprawom w przyszłości. Zadowoleni klienci, którzy uniknęli problemów, dzięki profesjonalnej opiece, będą chętniej polecać usługi danego serwisu. Dlatego warto postawić na nowoczesne rozwiązania, choćby takie jak automatyczne przypominanie klientom o dolewkach za pośrednictwem SMSów wysyłanych z systemu CRM. Taka dbałość o szczegóły z pewnością podniesie renomę warsztatu i pomoże w budowaniu jego marki – podkreśla Danuta Michałus-Sokołowska, Marketing Manager PETRONAS w Polsce.