21/10/2015

Zwolennicy ebooków czytają więcej

Zapowiada się rekordowy rok w sprzedaży ebooków. Sprzedaż według prognoz na koniec 2015 roku ma wynieść 60 mln zł netto, twierdzą eksperci z firmy Virtualo, dystrybutora książek elektronicznych.

Mimo że szacuje się, iż rynek książki elektronicznej stanowi około 2% całego rynku książki w Polsce, to osoby czytające w formie elektronicznej – czytają zdecydowanie więcej, około 30 ebooków rocznie, czyli prawie 3 razy więcej niż tradycyjni czytelnicy. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie tańsza. Średnia cena pojedynczego ebooka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30% niższa od książki drukowanej.

Czytelnicy ebooków w 2015 roku, jak pokazują dane z trzech kwartałów, najchętniej kupują ebooki z kategorii kryminał i sensacja (19,5% całościowej sprzedaży), literatura piękna (17 %), fantastyka (9,8%), literatura faktu (5,8%) oraz romans i erotyki (5,5%). Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz oraz Okularnik Katarzyny Bondy.

Jak wynika z danych Virtualo, typowy nabywca ebooka to najczęściej osoba młoda w wieku 25-34 lata lub w wieku 35-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkaniec dużych miast, głównie z województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego, wielkopolskiego lub dolnośląskiego. Również z badania przeprowadzonego pod patronatem Biblioteki Analiz wynika, że 67 % czytelników książek cyfrowych ma od 25 do 45 lat. Ebooki kupują częściej mężczyźni.

rynek_ebookow_polska

(RED/Virtualo)

Autor/Redaktor publikacji

Marcin Majerek
Marcin Majerek