12/08/2009

Ekologiczny samochód MIT z akumulatorami Panasonic

Panasonic udzieli wsparcia zespołowi Solar Electric Vehicle Team z Massachusetts Institute of Technology (MIT SEVT) w konkursie Global Green Challenge (GGC) odbywającym się w październiku 2009r. w Australii. W ramach umowy, Panasonic wyposaży pojazd zespołu MIT SEVT w akumulatory liotowo-jonowe o pojemności (2.9 Ah).

Panasonic SolarCar MITPierwowzorem Global Green Challenge był World Solar Challenge, wyścig samochodów z napędem słonecznym, po raz pierwszy przeprowadzony w Australii w 1987r. Obecnie Global Green Challenge obejmuje konkurs World Solar Challenge dla aut na energię słoneczną oraz konkurs Eco Challenge dla pojazdów wykorzystujących inne alternatywne źródła zasilania, w tym: ogniwa paliwowe, silniki elektryczne i hybrydowe.

Zespoły uniwersytetów i firm z całego świata konkurować będą na dystansie ponad 3000 km, przemierzając Australię z Darwin do Adelaide.

Drużyna studentów MIT SEVT zaprezentuje w wyścigu World Solar Challenge samochód z napędem słonecznym, w którym zastosowane zostaną akumulatory litowo-jonowe Panasonic przechowujące zgromadzoną energię słoneczną. Dodatkowo firma Panasonic wyposaży zespół z japońskiego Uniwersytetu Tokai, również startujący w wyścigu, w identyczne akumulatory litowo-jonowe.

Panasonic SolarCar MIT

W samochodach na energię słoneczną stosuje się silniki zasilane energią wytwarzaną przez panele słoneczne. Nadmiar tej energii przechowywany jest w akumulatorach, które napędzają silnik w sytuacji, gdy działanie paneli słonecznych jest utrudnione (na przykład podczas zachmurzenia lub w nocy). Tak więc, praca pojazdów zasilanych słońcem zależy nie tylko od możliwości paneli słonecznych, ale także od pojemności akumulatorów oraz wagi całego ich modułu.

Panasonic wyposaży oba zespoły w cylindryczne, dużej pojemności akumulatory litowo-jonowe, typu 18650, które zostaną umieszczone w module. Ten sam rodzaj ogniw jest powszechnie stosowany w laptopach.

Autor/Redaktor publikacji

A.K.